초록
강합성 교량은 자중의 감소, 강성의 증대, 장지간의 적용 등의 재료적 특성에 힘입어 1920년대 이래로 사용되어져 왔다. 그러나 연속교의 경우 내부지점부에서 발생하는 부모멘트로 인하여 콘크리트 부분에 균열이 생기고 콘크리트의 건조수축이나 Creep으로 인한 문제들이 제기 됨에 따라 슬랩앵커를 이용한 부분합성교량이 제기 되었다. 부분합성의 경우 어느 정도의 슬립을 허용하여 이러한 문제를 극복할 수 있다. 본 연구에서는 슬랩앵커의 탄성구간에서의 초기 강성값을 실험을 통하여 알아내고, 단순지지인 경우와 연속교의 경우에 대하여 범용 프로그램을 이용하여 슬래브와 강재를 연결시키는 조인트 요소의 강성값을 변화시켜 전단연결재의 강성값에 따른 합성정도와 내부지점부의 콘크리트 슬래브의 인장응력이 어떤 변화양상을 나타내는지 파악하고자 한다.
Steel-Concrete composite girders have been used since early in the 1920's due to their advantages, which are lower weight, increasement of stiffness, slenderness, long span. However, in designing short to continuous composite bridges, negative moment occurs in mid-support and creates problems such as cracks in the concrete slab. Therefore, partially composite bridges are considered. In this time, slab-anchor is used in these. If the stiffness of shear connectors is insufficient, slip would happen at the contact surface. Partial interaction is the case that takes account of slips. In this paper, the evaluation of initial shear stiffness of slab-anchor in composite bridges is obtained from Push-Out specimen. Also, finite element analyses which uses the initial shear stiffness of slab-anchor got the experiment are carried out on simple composite girder and continuous composite girder. Futhermore, the ratio of composite according to various shear stiffness are investigated and the classification according to the ratio of composite is proposed.