Analysis of Secondary Science Teachers' Needs for Education

중등 과학 교사의 교육 요구 분석

  • Published : 2002.09.30

Abstract

The secondary science teachers' professional needs and their preference for training method between off-line and on-line education were investigated. A nation-wide survey was administered to 145 science teachers from 106 secondary schools. The respondents showed high demands on all items. The prominent need was to motivate students learning science. To the contrary. their need for learning more about history and philosophy of science was the lowest. Veteran teachers and high school teachers had higher demands on designing evaluation items, but nonveteran teachers on evaluating the effectiveness of their instruction and updating their scientific knowledge. Teachers preferred the online education as a training method for most items except laboratory activities.

이 연구에서는 중등 과학 교사의 교사 연수 프로그램에 대한 요구와 오프라인 교육과 온라인 교육 중 선호하는 교육 방법을 조사하였다. 전국 106개 중등 학교의 과학 교사 145명을 대상으로 설문을 실시하였다. 과학 교사들은 모든 교육 내용에 대하여 전반적으로 높은 교육 요구를 보였다. 학생들의 학습 동기를 유발하는 방법에 대한 요구가 가장 높았던 반면, 과학사 및 과학 철학 분야에 대한 요구가 가장 낮았다. 숙련 교사와 고등학교 교사의 경우 평가 문항 제작에 대한 요구가 높았고, 비숙련 교사는 자신의 수업에 대한 효과성 평가 방법이나 과학에 대한 새로운 지식에 대한 요구가 높았다. 교육 방법의 측면에서는 실험 활동을 제외한 대부분의 교육 내용에 대하여 온라인 교육을 선호하였다.

Keywords

References

  1. 고형주. 김성식(1999). 교원원격교육시스템의 구현 및 운영 방안. 한국컴퓨터교육학회 하계 학술발표논문집
  2. 김성숙(2000). TIMMS-R 배경변인 국제비교 결과와 해석. 한국교육과정평가원, TIMMS-R 국제 비교 결과발표 세미나 자료
  3. 김정곤, 김인호, 정계준, 김봉곤, 구인선(1991). 과학교사 재교육의 개선방안. 한국과학교육학회지, 11(1), 97-115
  4. 김정일(1997). 성인교육 및 사회프로그램에서 요구분석모델과 우선순위결정의 양적 접근. 평생교육연구, 3(1), 33-59
  5. 김회백, 김영수, 박승재(1994). 중등 과학 교사 양성 과정의 실태 분석. 한국과학교육학회지, 14(2), 199-214
  6. 문영인, 곽대오, 김봉곤, 성민웅(1995). 현직연수에 대한 중등 과학교사들의 인식에 관한 조사연구. 경상대학교 과학교육연구소보, 15, 79-93
  7. 박윤배(1992). 현직교사들이 바라는 중등과학교사의 특성과 사전교사 교육과정. 한국과학교육학회지, 12(1), 103-115
  8. 이학동, 손연아, 노경임, 송진웅(1996). 과학 교사의 양성 . 임용 . 재교육에 대한 개선 방향. 한국과학교육학회지, 16(1), 103-120
  9. 조정일, 박헌(1991). 과학교사들의 전문성 향상을 위한 대안적 현직 교육 프로그램의 개발: STS/구성주의 모듈 개발 및 적용. 한국과학교육학회지, 19(2), 340-352
  10. 한국교원단체총연합회(1999). 한국교육명부. 서울: 한국교육신문사
  11. Abu Baker, K., & Tarmizi, R. A.(1995). Teacher preparation concerns: Professional needs of Malaysian secondary school science teachers. Paper presented at the annual meeting of the Association for the Education of Teachers in Science
  12. Baird, W. E., Easterday, K. E., Rowsey, R. E., & Smith, T.(1993). A comparison of Alabama secondary science and mathematics teachers: Demographics and perceived needs. School Science and Mathematics, 93(4), 175-182 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12220.x
  13. Baird, W. E., & Rowsey, R. E.(1989). A survey of secondary science teachers' needs. School Science and Mathematics, 89(4), 272-284 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1989.tb11922.x
  14. Germann, P. J., & Barrow, L. H.(1995). Inservice needs of teachers of biology: A comparision between veteran & nonveteran teachers. The American Biology Teacher, 57(5), 272-277 https://doi.org/10.2307/4449991
  15. Kaufman, R.(1988). Planning Educational Systems. Lancaster: Technomic Publishing Company
  16. Lantz, O., & Kass, H.(1987). Chemistry teachers functional paradigms. Science Education, 71(1), 117-134 https://doi.org/10.1002/sce.3730710114
  17. O'Sullivan, M. C.(2000). Needs assessment for INSET for unqualified primary teachers in Namibia: An effective model. Compare, 30(2), 211-234 https://doi.org/10.1080/713657454
  18. Organization for Economic Co-operation and Development(2001). OECD communications outlook 2001. Paris: OECD Publications Service
  19. Relan, A., & Gillani, B. B.(1997). Web-based instruction and the traditional classroom: Similarities and differences. In B. H. Kahn (Ed.), Web-based instruction. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publication
  20. Rubba, P. A.(1981). A survey of Illinois secondary school science teacher needs. Science Education, 65(3), 271-276 https://doi.org/10.1002/sce.3730650305
  21. Zurub, A. R., & Rubba, P. A.(1983). Development and validation of an inventory to assess science teacher needs in developing countries. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 867-873 https://doi.org/10.1002/tea.3660200909