A study on the new Business Opportunity of E-Commerce

e-비즈니스의 기회창출 방안에 대한 연구

  • Cho, Jae-Wan (Kyungdong University School of Management) ;
  • Ko, Chang-Bae (Kyungdong University School of Information Technology Engineering)
  • 조재완 (경동대학교 경영학부) ;
  • 고창배 (경동대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

In the area of new millennium of twenty first century, one of the urgent and critical research issues in commerce area is the regenerating of new business opportunities from the high value added perspectives. With this motivation, in this paper, we create new on-line e-businesses with the speed of lightning their affiliated supply, finance and business communities - which are involved in more and more tightly connected, open trading - we find that we need to deal with hundreds of business collaborative partners, millions of buyers and sellers while we have to face incompatible IT systems. Challenges of new business opportunities linking multi-enterprise data and processes cost effectively, reliably and securely in real time remains an open area in e-business. This challenge we shall describe as the problem of synchronization of multiple enterprise collaborative e-business opportunities (production related), value (finance related), business (operations related) in new business opportunity and infrastructure integrated all together over the off-line and online basis. It brings a new e-commerce opportunities infrastructure into this profitable challenge: by extracting and tracking new business information, new trends in the events of e-business processes. The transformation of the traditional commerce into this type of electronic based commerce can be interpreted as new Cultural Revolution. The revolution will be a new paradigm crossing over the geographical, and organizational zone, restructuring enterprise business process infrastructure.

e-비즈니스를 통한 사업을 시작하려면 다양한 지식과 많은 정보가 뒷받침되어야 하는데, 디지털 네트워크를 기반으로 한 기업경영의 변화 즉, 기업의 비용 절감, 재고 감축, 사이클 타임 감축, 고객 서비스 개선, 효과적인 판매 및 마케팅, 새로운 시장 개척 등은 종래의 사업모형과 근본적으로 다른 특성을 가지고 있다. 그 가능성과 잠재력을 인지하고 막대한 유무형의 효과를 창출할 수 있는 통합적 e-비즈니스 모형을 구축하고, 이를 추진하기 위한 비전과 전략마련의 이론적 틀을 연구해야 할 필요성이 매우 크다. 따라서 본 연구는 e-비즈니스의 기회창출 개념 및 전개방법(시장조사, 아이템선정, 경쟁업체 분석, 내부역 량 평가, 비즈니스모델설계, 마케팅전략 수립)들을 조사하고, e-비즈니스의 성공요인과 실패요인에 대해서도 살펴본 후, 결론적으로 e-비즈니스의 기회창출 방안들을 제시해보고자 하는데 연구의 목적을 두었다.

Keywords

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