초록
본 논문에서는 웨이브렛 영역에서 텍스춰 표현에 기반을 둔 영상 압축 기법을 제시하였다. 웨이브렛 변환 후 고주파 대역의 분산값이 원 영상보다 낮다는 특성을 이용하면, 동질 영역에서의 텍스춰 표현은 웨이브렛 변환 대역에서 효율적으로 수행될 수 있다. 얻어진 텍스춰 파라미터는 수신측에 전송되거나 디스크에 저장한 다음 나중에 복원을 위해 사용된다. 대부분의 경우에 있어서 제안한 방식은 기존의 SPIHT 방식과 비교할 때, 압축률이나 복원 영상 화질 측면에서 좋은 결과를 얻을 수 있다.
A new scheme for image compression based on texture expression in the wavelet transform domain is presented. After taking wavelet transform, using the fact that the high-pass filtered bands has a lower variance than that of the original, a texture expression for the homogeneous polygonal regions can be more efficiently performed in the wavelet transform domain. The estimated texture parameters are transmitted to the receiver and later used for reconstruction after storing in disk. In most cases, the proposed method has yields good results with respects to the compression ratio and reconstructed image quality when our system has compared to conventional SPIHT scheme.