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Transonic/Supersonic Nonlinear Aeroelastic Analysis of a Complete Aircraft Using High Speed Parallel Processing Technique

고속 병렬처리 기법을 이용한 전기체 항공기 형상의 천음속/초음속 비선형 공탄성 해석

  • 김동현 (경상대학교 기계항공공학부 및 항공기 부품기술 연구센터 (ReCAPT)) ;
  • 권혁준 (한국과학기술원 항공우주공학과) ;
  • 이인 (한국과학기술원 항공우주공학과) ;
  • 권오준 (한국과학기술원 항공우주공학과) ;
  • 백승길 (한국항공우주산업(주)) ;
  • 현용희 (공군본부 항공사업단 고등훈련기 사업처)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

A nonlinear aeroelastic analysis system in transonic and supersonic flows has been developed using high speed parallel processing technique on the network based PC-clustered machines. This paper includes the coupling of advanced numerical techniques such as computational structural dynamics (CSD), finite element method (FEM) and computational fluid dynamics (CFD). The unsteady Euler solver on dynamic unstructured meshes is employed and coupled with computational aeroelastic solvers. Thus it can give very accurate engineering data in the structural and aeroelastic design of flight vehicles. To show the great potential of useful application, transonic and supersonic flutter analyses have been conducted for a complete aircraft model under developing in Korea.

본 연구에서는 저가형 PC-클러스터 환경에서 운영 가능한 고속 병렬처리 기법을 활용하여 전기체 항공기 및 발사체 형상을 고려할 수 있는 천음속/초음속 비선형 플러터 해석시스템을 개발하였다. 이는 이론적으로 진보된 수치해석 기법인 전산구조동역학(CSD), 유한요소법(FEM) 및 전산유체역학(CFD) 기법을 동시에 연계하고 있으며, 각종 비행체의 공탄성안정성 설계 과정에서 공학적으로 매우 정밀한 데이터 제공이 가능하다. 개발된 공탄성 해석시스템의 뛰어난 응용성을 보이기 위해 국내에서 개발 중인 초음속 항공기의 전기체 형상에 대해 천음속/초음속 비선형 공탄성 해석을 수행하였다.

Keywords

References

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