실시간 지능형 원격교육에 관한 연구

(A Study on Intelligent Distance Learning)

  • 발행 : 2002.09.01

초록

현재의 원격 교육 및 가상 교육은 일반적으로 학습자의 이해 정도에 관계없이 같은 수준의 교육 내용이 제공되며, 학습 진도 또한 학습자에 의해 임의로 조정할 수 있다. 본 논문에서는 현재의 원격교육 및 가상교육의 문제점을 개선하여 보다 효과적인 실시간 지능형 원격교육을 제안하기 위한 것으로, 먼저 학습자 수준을 파악하여 수준에 맞는 강의 내용을 제공하고, 학습자의 학습의 정도와 이해를 분석 판단하여 그 결과를 교육자에게 전달한다. 진단 결과에 따라 교육자는 학습자와 화상통신을 이용하여 질의문답을 할 수 있으며 학습 자료를 공유하고, 칠판을 제공하여 학습자의 취약 부분을 강조하고 이해시켜 학습의 효율을 높이고, 보다 질 높은 교육이 될 수 있도록 한다.

Current distance loaming or cyber teaming offers learner the same level of contents regardless of learner's degree of understanding and the progress of learning also may be controlled by learner freely. In this paper we improve the several problems of distance teaming and cyber learning, and propose new real-time intelligent distance learning. First, we provide learners with the contents of lectures that are appropriate to learner's level. After that we analyze md judge the degree of understanding of learners, the results are informed to instructors for further uses. Due to the diagnosis result instructors know the frail part of learners and let them understand that, and highlight the efficiency of learning. Session with instructor and learner is performed with multimedia communication using Internet, and all the educational materials are shared by instructor and learner at the same time.

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