A Situation Evaluation System based on the Strength and the Influence Distribution of Stones in Computer Go

컴퓨터 바둑에서 돌의 세기와 영향력 분포에 기반한 형세 평가 시스템

  • 김영상 (제주한라대학 컴퓨터정보계열)
  • Published : 2002.03.01

Abstract

In computer Go, the method evaluating the situation of a face is not generalized. To evaluate the situations all the faces accurately, computer Go must judge owners of 361 positions according the changes of the faces. In this paper, we apply the structure of graph as a method analyzing the rules and characters of Go. The Situation Evaluation System(SES) which can evaluate the situation of a face without DB information oかy using strength of stone(SS), influence power(IP), safety(S), position value(PV), and position-value matrix(PM) is proposed. This system is very effective to evaluate the whole situations of Go because it can show the owner of 361 positions between Black and White. As a result, SES can well compute the situations in the opening game of Go. It makes 70.9% hit-ratio as compared with the practical Go games of professional players. According to the results compared with Nemesis, the commercial program which has the joseki(established stones: hewn sequences of moves near the corner which result in near-equal positions for White and Black), SES is superior to Nemesis by 10% higher in the hit-ratio of situation evaluations of professional players.

컴퓨터 바둑에 있어서 형세 평가는 일반화되어 있지 않다. 정확한 평가를 위해서 국면의 변화에 따른 361 자리의 소유 여부를 분명히 할 필요가 있다. 본 논문에서는 바둑의 규칙과 특성을 분석하는 방법으로 그래프 표현을 적용하였으며, 돌의 세기, 영향력, 안정도, 자리값, PM 등의 요소를 정의하여 임의의 국면에 대한 형세를 평가하는 시스템(SES)을 제안하였다. 이는 혹, 백간의 영역 차이를 명백하게 표현하므로 바둑의 전반적인 형세를 평가하는데 매우 효과적이다. 결론적으로 SES는 초반의 형세 평가에 매우 우수하며, 프로기사에 대한 254개의 실전 기보에 대해서 70.9%의 적중률을 보였다. 정석 사례를 구축하여 사용하는 상용 프로그램, Nemesis와 비교 실험한 결과에 의하면, 프로기사에 대한 형세 평가 적중률에 있어서 SES는 Nemesis보다 전체적으로 10% 앞서는 것으로 나타났다.

Keywords