A Study on the Design Policy Reinforcing Korea's design Competitiveness - Focusing on Clusters System in Italia

우리나라의 디자인 경쟁력 강화를 위한 디자인정책 연구 - 이탈리아의 Clusters System을 중심으로

  • 천정임 (충북과학대학 디지털디자인과) ;
  • 변추석 (국민대학교 테크노디자인대학원 퓨전디자인학과)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

In the 1980s, even though Italy faced economic depression, Italy (she), now, internationally became a strong nation with its best design by national unity and the developmental leap of industry through design. In Italy, especially, small and medium enterprises are accumulated by the same business in each area on the structure of a Cluster system. Italy has some characteristics that being the Italians' elastic way of management, family management and development of a consortium of small and medium enterprises, which have flexibility, imagination and decisiveness. We have to bring these intensified factors of design competitiveness to our country so that we should form the union in order to have a monopoly of specific enterprises based on the specialized technology of small and medium enterprises innovating the structure of a small quantity production having developmental flexibility. We also heighten the sense of designer and publics by achieving social opinion and cult! ural revival. Moreover, the mind of managers has to be changed more aggressively. Finally, the actual policy of design will be established and peformed, and design-company (enterprises) and the industrial economy will generally develop when we activate the structure of the industry centered on small and medium enterprises and design-related association that is united and participates in the establishment of design policy.

이탈리아는 1980년대에 경제적 공항기를 맞이하였으나 국민적인 단합과 디자인을 통한 산업의 발전적 도약을 이루어 세계적인 디자인 강국이 되었다. 특히 이탈리아는 Clusters System이라는 단계별 구조 속에서 중소기업들이 각 지역에서 동 업종에 의해 집적되어있고, 유연성, 상상력, 과단성이 있는 중소기업의 탄력적인 경영 방식, 가족 경영, 컨소시엄의 발전 등이 특징이다. 이러한 이탈리아의 디자인 경쟁력 강화 요인들을 도입하여 우리나라의 디자인 산업의 경쟁력을 강화시킬 수 있는 방안을 연구하였다. 우리나라는 장인정신, 혈연중시, 지역특성을 지니고 있으므로 지역의 특산품과 전통공예품 등을 상품화하여 세계화시킬 수 있고, 생산과정의 전문화된 구조와 중소기업간의 컨소시엄으로 경제적 효율을 높일 수 있고, 소비자와 생산자를 긴밀하게 연결시켜 시장에서 경쟁력을 키운다면 우리나라도 디자인 강국이 될 수 있다.

Keywords