A Cyber Evaluation System Using User Profile

사용자 프로파일을 이용한 사이버 평가 시스템

  • 김정은 (군산대학교 전자계산소) ;
  • 신성윤 (군산대학교 컴퓨터응용학부) ;
  • 이양원 (군산대학교 컴퓨터정보과학과) ;
  • 오재철 (순천대학교 컴퓨터과학과)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

Recently, cyber evaluation systems on the Web-based remote education do not consider the personalized characteristic and propensity of individual students. Especially, in setting of the questions far examination, the traditional simple and general methods for all students group have been used for evaluation. This paper proposes on efficient cyber evaluation system using user profile. First, questions are filtered by using user profile for the personalized characteristic and propensity of individual students, This personalized characteristic and propensity have been disregarded in traditional evaluation systems. And then, filtered questions are set for examination, Therefore, efficiency of the evaluation system is enhanced and students make good results from their study. When user profile is adapted, the setting method of question for examination have combined category-based method with keyword-based method. This make students get the interest and pleasure for questions.

현재 웹-기반 원격 교육에서의 사이버 평가 시스템들은 학생 개인의 특성과 성향을 고려하지 않고 있다. 특히, 문제 출제방식에서 기존의 전체 학생을 대상으로 한 단순하고 일반적인 출제방식을 사용하고 있다. 본 논문에서는 사용자 프로파일을 이용한 효율적인 사이버 평가 시스템을 제안한다. 먼저, 기존의 평가 시스템에서 소홀히 다루었던 학생 개인의 특성과 성향에 대한 사용자 프로파일을 이용하여 문제를 필터링 한 후, 문제를 출제하도록 함으로써, 시스템의 효율성을 높이고 학생들의 공부에 대한 관심과 능력에 따라 좋은 결과를 얻도록 하였다. 사용자 프로파일을 적용할 때에는 카테고리 기반 방식과 키워드 기반 방식을 합성한 문제출제 방식을 적용함으로써 문제에 대한 관심과 흥미를 유발하도록 하였다.

Keywords