A Novel Branch Method for Designing Educational Contents

교육용 컨텐츠 설계를 위한 새로운 분기방법

  • 오용선 (목원대학교 정보통신전파학부)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

In this paper, we propose a novel branch method which improve learning effects of the digital contents using a user-friendly access method by taking any conceptual object as the unit of interface. The conceptual objects may exist as a part of one or more contents pages, and we can access them to repeat, replay or return to the original branch point, that elevates the interactions of the digital contents. This method is useful for all kinds of digital contents, but it is especially effective to make educational contents in the field of science, engineering, and language courses because they contain various conceptual elements such as blocks of modeling, mathematical equations, and memorizing units. In addition, if we realize the blanch method proposed in this paper with the conventional page-branch or title-branch methods in the same contents, user interaction will be maximized and learning effects of the contents maybe beautifully improved.

본 논문에서는 디지털 컨텐츠 저작에 있어 멀티미디어 개념단위를 설정하여 사용자의 필요에 따라 임의로 분기할 수 있도록 설계함으로써 그 학습효과를 개선하는 새로운 분기방법을 제안한다. 이 분기방법은 임의시간에 사용자의 간단한 인터페이스에 의하여 컨텐츠페이지의 일부나 여러 컨텐츠페이지에 걸쳐 존재하는 개념단위 오브젝트의 시점으로 분기ㆍ접속하여 이를 반복, 재생, 환원 등 자유롭게 재생함으로써 디지털 컨텐츠의 상호작용을 크게 향상시킨다. 이와 같은 분기방법에 의하여 접속되는 개념단위 오브젝트는 모든 종류의 디지털 컨텐츠 저작에 적용될 수 있으나, 구조도나 모델의 각 블록, 난해한 수식 등 하나의 개념적인 단위로 독립시켜 설정할 수 있는 부분을 다수 포함하는 수학적 기반의 이공계 교과목 컨텐츠나 암기단위를 다수 포함하는 언어 교육용 컨텐츠 등에 특히 효과적이다. 또한, 본 논문의 새로운 분기방법을 기존의 페이지별 혹은 목차별 분기방법과 함께 구현하면, 사용자의 상호작용을 극대화하여 컨텐츠의 학습효과를 크게 향상시킨다

Keywords