COSMOS 안정화를 위한 교통축 및 감응제어 방법연구

Traffic Signal Control Methods for Functional Improvements in COSMOS

  • 이승환 (아주대학교 환경·도시공학부) ;
  • 오영태 (아주대학교 환경·도시공학부) ;
  • 이상수 (아주대학교 환경·도시공학부)
  • 발행 : 2002.12.01

초록

서울시에 설치되어 운영되고 있는 COSMOS 시스템을 보다 안정화시키기 위한 신호운영 방안을 제시하였다. 우선적으로 COSMOS 운영지역내 주요 교통축의 운영현황을 분석하고, 교통축 소통 원활화를 위한 운영방법으로서, 교통축내 SubArea간 연결성 확보방안, 두 개의 축이 교차하는 경우의 각 축별 연동성 확보방안, 옵셋전이시 발생하는 전이량 감소방안 등을 제시하였다. 그리고, 좌회전 감응제어의 수행상 발생하는 문제점을 파악하여 이에 대한 개선방안을 제시하였다. 마지막으로 대기길이 추정 파라메터에 대한 설정방안을 제시하고. 이에 대하여 현장조사를 통한 평가를 수행하였다. 제시된 방안에 대하여 시뮬레이션 및 현장조사 방법으로 사례검증을 실시한 결과 현재 적용하는 방법과 비교하여 매우 개선된 결과를 얻을 수 있었다. 본 연구결과를 더욱 발전시켜 적용하면, 향후 주요 교통축의 소통 원활화와 COSMOS 시스템의 안정화에 크게 기여할 수 있으리라 판단된다.

Traffic signal control methods are suggested to improve the operational effectiveness of COSMOS system in Seoul. First. a method that improves progression of the corridor traffic flow within a common sub-area was explored. Applying this method, both frequency and magnitude of offset transition were reduced as compared to the existing method. In addition, the level of connection among neighboring corridors increased by applying the method, thus the qualify of progression was also improved. Second, a practical guideline on signal phase design was proposed to improve the efficiency of actuated operations for the left-turn movement. Last, a method for estimating optimal queue length parameters was surveyed and evaluated. An evaluation study was performed for the suggested methods through both field and simulation studies. Results showed that the proposed methods gave better performance than the existing methods. It is expected that the use of proposed methods can improve operational performance of COSMOS.

키워드

참고문헌

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  3. 서울특별시 신신호시스템 기능개선용역 서울지방경찰청
  4. 서울특별시 신신호시스템 기능개선용역 서울지방경찰청
  5. 도로용량편람 대한교통학회
  6. 서울시 교통신호제어시스템발전 기본계획 서울지방경찰청
  7. PASSER Ⅱ-90 Program User's Guide Chang,E.C.P.;C.J.Messer
  8. Traffic Software Integrated System Version 5.0 Federal Highway Administration