Journal of Korea Society of Industrial Information Systems (한국산업정보학회논문지)
- Volume 7 Issue 5
- /
- Pages.129-146
- /
- 2002
- /
- 1229-3741(pISSN)
A study on the direction of knowledge management implementation for retail firms
유통업의 지식경영 도입 방안에 관한 연구 -H사의 사례를 중심으로-
Abstract
In this study, an effective methodology to introduce knowledge management system into the retail business is suggested by overall analysis of examples those were carried out in business area. different from existing studies, which focus on theoretical aspect only, this study focuses its attention on theoretical & practical aspect simultaneously and tries to find a long-term & integrated knowledge management strategy. With examining the examples of knowledge management, this study deals with the fundamental conception, the procedure and the organization of knowledge management. Moreover, this study practically analyzes the knowledge management system of the company named ″H″, one of the retail business companies. By clarifying the problems, which is involved in the knowledge management process of the above company, this study suggests an improvement methodology to introduce and settle down knowledge management system into retail business company for the future. This study has good results in the viewpoint that it gives a definite direction of knowledge management introduction. However, there is some limitation such as the insufficiency of examples and the omission of documented analysis. Therefore, this study leaves some task to be achieve ed in the future.
본 연구는 유통업의 지식 경영 도입 사례를 중심으로 지식경영시스템(Knowledge Management System)의 전반적인 분석을 통해 합리적이고 효율적인 지식경영 도입 방법을 모색해 본다. 또한 지식경영에 대한 이론적, 실무적 분석을 동시에 파악하여 기존의 이론중심적 접근에서 벗어나 실무적으로 기업에 도입할수 있는 시스템을 검토하여 유통업의 장기적이고 통합적인 지식경영 전략을 모색하는데 그 의의가 있다. 따라서 H사의 실무적인 분석을 통해 기본적인 지식경영의 개념, 절차 그리고 지식경영 조직 및 현황을 파악하고, 나아가 대내외적인 경영환경과 유통업의 실태를 통한 지식경영 도입의 필요성을 검토하여 분석하였다. 이러한 지식경영의 이론과 실무를 겸비한 시스템 분석에 의해 나타나는 제 문제점들을 검토하여 향후 지식경영 시스템의 개선방안을 모색함으로써 지식경영의 성공적 도입 및 정착을 위해 제언하였다. 따라서 본 연구는 지식경영 시스템의 도입에 대한 방향성 구체적인 대한 제시가 되었다는 점은 본 연구의 커다란 성과라 할 수 있을 것이다. 그러나 본 연구의 한계점으로는 다수의 유통업체를 대상으로 사례 분석이 이루어지지 않아 향후 발전 방향에 대한 의문점은 있다 하겠으며, 이를 기업에 대한 설문을 통해 실증적인 분석이 이루어지지 않아 향후의 연구 과제로 남는다.
Keywords