Collecting of the Competitive Intelligence by using the Internet

인터넷을 이용한 경쟁정보수집

  • Published : 2002.06.01

Abstract

Modern society is called as an intelligence society that many companies need information and intelligence as factors for good production. So many knowledge workers want to seek information by himself easily and effectively. As a result of this study, the using search engines in internet is not effective for the competitive intelligence. This thesis suggests some methods for effective searching methods for competitive intelligence. The first method is intensive searching for special site and the second is customized information service and the last is using of the limited function in search engines.

정보와 지식이 생산요소로서 인식되는 지식경영 환경에서 기업이 필요로 하는 많은 지식과 정보를 인터넷에서 쉽고 효과적으로 수집하기 위한 방법을 찾고자 하였다. 연구결과 인터넷에서 일반 검색엔진에 의한 경쟁정보 수집은 매우 부정적으로 나타났다. 이를 대처하기 방안으로 특정사이트를 집중 검색하거나 혹은 맞춤 정보서비스를 받거나 혹은 검색엔진의 제한기능을 활용하는 방법을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 듀크 알랜. 2000. '경쟁우위를 점하기 위한 경쟁정보'. 정준희 역. 서울: 한국생산성본부
  2. 래리 커해너. 1998. '기업정보전쟁' 한성호 역. 서울: 세종서적
  3. 전병문. 1998. '경쟁정보'. 데이터베이스월드. 1998(7월): 130-134
  4. 최윤호. 2001. '효과적인 경쟁정보 수집활동 기법에 관한 연구'. 석사학위논문, 연세대학교 산업대학원
  5. Craig S. Fleisher and David L. Blenkhorn. 2001. Managing Frontiers in Competitive Intelligence. Westport: Quorum Books
  6. Daniel R & Patrice S. 2001. 'Competitive Intelligence Adds Value.' European Management Journal, 19(5): 553-554
  7. Fuld, L. M. 1995. The New Competitor Intelligence. Chichester: John Wiley & Sons
  8. Helene Kassler. 2002. 'Competitive Intelligence on the internet.' Information Outlook. No.2: 37-42
  9. John Egan. 2001. 'Competitive Intelligence: Spending Is Increasing, but Benefits Can Be Elusive.' The Electricity Journal. Mar: 84-85
  10. John J. McGonagle and Carolyn M. Vella. 1999. The Internet age of competitive intelligence. Westport: Quorum Books
  11. Katherine Shelfer and June Verner. 2001. Information outlook. 7: 35-36
  12. Kahaner L. 1996. Competitive Intelligence. New York: Simon and Schuster
  13. Margaret Gross. 2000. 'Competitive Intelligence: A Librarian' s Empirical Approach.' Searcher. 8(8): 71-76
  14. Thompson S. H. Teo, Wing Yee Choo. 2001. 'Assessing the impact of using the Internet for competitive intelligence.' Information & Management. 39: 67-69 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(01)00080-5