Abstract
This paper seeks to Produce a typology of enterprise-support services. Drawing upon this typology, this study will attempt to identify the status quo of the government enterprise-support services system and also examine the demand for and supply of these services according to regional differences and industrial characteristics (old versus new). Based on results of the survey taken in the Seoul software industry cluster especially around the Seocho, Gangnam-Gu, the Daejeon ICT industry cluster and the Gumi electronics industry cluster, it can be said that the demand for and supply of enterprise-support services are differentiated by the nature of an industry, the characteristics of a region and the growth stage of a firm. Finally, some policy suggestions will be addressed.
이 논문은 기업지원서비스의 유형화론 제시하고 이러한 유형화를 토대로 우리나라 기업지원서비스의 현황을 파악하고자 한다. 또한 지역차이와 산업특성에 따른 기업지원서비스의 수요와 공급패턴을 분석한다. 서울소프트웨어산업 집적지(강남ㆍ서초구 일대), 대전의 ICT산업 집적지, 그리고 구미의 전자산업 집적지에 대한 설문지와 기업사례 조사를 바탕으로, 기업지원서비스의 수요와 공급이 산업특성. 지역의 성격, 그리고 기업의 성장단계에 따라 차별화된다는 것을 밝혀 내었다. 이러한 연구결과를 토대로 몇 가지 정책적 시사점을 제시하였다.