Effects of Conceptual Context on Implicit Memory

의미적 맥락에 대한 처리가 암묵기억에 미치는 영향

  • 연은경 (연세대학교 문과대학 심리학과) ;
  • 김민식 (연세대학교 문과대학 심리학과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

Four experiments were conducted to examine whether maintaining the same conceptual context across study and test would affect performance on a perceptual implicit memory task. The sense-specific theory of priming (Lewandowsky et al., 1989) predicts greater priming from a match in conceptual context across study and test compared with a condition in which the conceptual context is mismatched, whereas the transfer-appropriate-processing view (e.g., Blaxton, 1989) predicts no difference. In experiment 1 and 2, little or no effect of varying context was observed on a implicit task. In experiment 3 and 4, a process-dissociation procedure (proposed by Jacoby, 1991) was used to separate automatic influences from consciously controlled influence in implicit memory, which was measured by Korean word completion task. The results showed that conceptual context effect was observed in consciously controlled parts of implicit memory. These results suggest that only consciously controlled processing parts of implicit memory is sensitive to conceptual context.

맥락에 대한 의미적인 처리가 암묵기억의 수행에 어떠한 영향을 주는지에 관해서는 상반된 의견이 존재한다. 전이적합성처리 이론에 의하면 암묵기억은 지각적 처리에 주로 의존하기 때문에 맥락에 대한 의미처리가 기억수행에 영향을 미치지 않아야 한다(예, Blaxton, 1989). 반면 의미-특정적 이론에 의하면 암묵기억에서도 부호화 시 제시된 의미적 맥락에 대한 처리가 이루어지기 때문에 맥락에 대한 지각적 처리와 의미적 처리 모두 암묵기억 과제의 수행에 영향을 줄 것으로 예상한다(Lewandowsky 등, 1989). 본 연구는 부호화 시 혹은 부호화 시와 인출 시 제시되었던 맥락에 대한 의미적인 처리가 암묵기억의 과제 수행에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위하여 실시되었다. 실험 1과 2에서는 우세 혹은 비우세 의미맥락을 지닌 동음이의어를 이용하여 학습 시와 검사 시의 맥락의 의미적 처리가 암묵기억 및 외현기억에 미치는 효과를 알아보았다. 그 결과 학습과 검사 시의 의미맥락의 변화는 외현기억의 수행에 영향을 주는 것으로 나타났으나 암묵기억 검사에서는 수행상의 차이를 보이지 않았다. 실험 3과 4에서는 Jacoby(1991)의. 처리-해리 절차를 사용하여 실험 1과 2 각각의 과제에서 통제처리와 자동처리의 효과를 분리하여 측정하였다. 그 결과, 암묵기억 검사 시 맥락 단서로 문장이 사용되면 통제처리의 영향이 증가됨을 보였으며, 이는 암묵기억의 요소 중에 의식적으로 통제되어 처리되는 부분은 의미적 맥락에 민감하게 영향을 받고 있음을 의미한다.

Keywords

References

  1. 한국심리학회지;실험 및 인지 v.11 재인기억의 의도적 회상과 친숙성 추정에 미치는 처리수준 효과 박미자;박태진
  2. 한국심리학회지;실험 및 인지 v.11 양상이동과 처리수준에 따른 처리해리;한국어 단어완성 점화 연구 박태진;박미자
  3. 현대 한국어의 어위 빈도-빈도7 이상-. 미발표 연세대학교 언어정보개발연구원
  4. Memory & Cognition v.21 Context effects in repetition priming are sense effects Bainbridge, J. W.;Lewandowsky, S.;Kirsner, K.
  5. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.15 Investigating dissociations among memory measures; Support for a transfer- appropriate processing framework Blaxton, T. A.
  6. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.104 Depth of processing and the retention of words in episodic memory Craik, F. I. M;Tulving, E.
  7. Journal of Verbal Learning and Verbal behavior v.23 Activation makes words more accessible, but not necessatily more retrievable Graf, P.;Mandler, G.
  8. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.11 Implicit and explicit memory for associations in normal and amnesic subjects Graf, P.;Schacter, D.L.
  9. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.9 Perceptual enhancement; Persistent effects of an experience Jacoby, L. L.
  10. Journal of Memory and Language v.30 A process dissociation framework;Separating automatic and intentional uses of memory Jacoby, L. L.
  11. Journal of Experimental Psychology;General v.122 On the relationship between autobiographical memory and perceptual learning Jacoby, L. L.;Dallas, M.
  12. Journal of Experimental Psychology; General v.122 Separating conscious and inconscious influences of memory; Measuring recollection Jacoby, L. L.;Toth, J. P.;Yonelinas, A. P.
  13. Implicit memroy; Theoretical issues Context effects in implicit memory;A sense-specific account Lewandowsky, S.;Kirsner, K.;Bainbridge, J. V.;S. Lewandowsky(ed.);J. C. Dunn(ed.);K. Kirsner(ed.)
  14. Annual Review of Psychology v.39 Measures of memory Richardson-Klavehn, A.;Bjork, R. A.
  15. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.24 A Transfer-Appropriate Processing Account of Context Effects in Word Fragment Completion Rajaram, S.;Srinivas, K.;Roediger, H. L. Ⅲ
  16. American psychologist v.45 Implicit memory;Retention Without Remembering Roediger, H. L. Ⅲ
  17. Memory and Cognitive processes;The Ebbinghaus Centennial Conference Retrieval modes produce dissociations in memory for surface information Roediger, H. L. Ⅲ;Blaxton, T. A.;D. S. Gorfein(ed.);R. R. Hoffman(ed.)
  18. Handbook of neuropsychology v.8 Implicit memory in normal human subjects Roediger, H. L. Ⅲ;McDermott, K. B;F. Boller(ed.);J. Grafman(ed.)
  19. Varieties of memory and consciousness;Essays on honor of Endel Tulving Explaining dissociations between implicit and explicit measures of retention; A processing account Roediger, H. L. Ⅲ;Weldon, M. S.;Challis, B. H.;H. L. Roediger Ⅲ(ed.);F. I. M. Craik(ed.)
  20. Journal of Experimental Psychology;Learning, Memory, and Cognition v.18 Direct comparison of two implicit memory test; Word fragment amd word stem completion Roediger, H. L. Ⅲ;Weldon, M. S.;Stadler, M. L.;Riegler, G. L.
  21. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.13 Implicit memory;History and surrent status Shacter, D. L.
  22. Science v.242 Priming and human memory systems Tulving, E.;Schacter, D.
  23. Journal of Experimental Psychology; Learning, Memory, and Cognition v.23 Dissociations between familiarity processes in explicit recognition and implicit perceptual memory Wagner, A. D.;Gabrieli, J. D. E.;Verfaellie, M.
  24. Nature v.217 New method of testing long-term retention with special reference to amnesic patients Warrington, E. K.;Weiskrantz, L.