전자상거래시 소비자정보탐색과 소비자만족에 관한 연구

Consumers′ Information Search and Satisfaction in Electronic Commerce

  • 김선량 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과) ;
  • 정순희 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과) ;
  • 차경욱 (이화여자대학교 생활환경대학 소비자인간발달학과)
  • 발행 : 2002.12.01

초록

This study examined which factors were related to the amount of consumer information and the level of consumer satisfaction in electronic commerce. The sample (n= 426) was composed of those who had already engaged in e-commerce. T-test and ANOVA were completed to investigate how the amount of information and the level of satisfaction differ by socioeconomic, internet-related, and purchase-related characteristics of the consumers. The results of this study were as follows: First, consumers who were female and college graduates were more likely to search lots of information in e-commerce. The amount of consumer information was positively related to both the years of internet experiences and the time used on internet per day. Second, consumers who were male, aged on 30s, and who were college graduates with higher incomes were more likely to gather information about product functions, while consumers who were female with less experiences of internet shopping were more likely to consider the brand name. Third, income and education level were positively associated with the level of consumer satisfaction in e-commerce. Those who have experienced lots of purchase in e-commerce were generally satisfied with the shopping in e-commerce. Fourth, the amount of consumer information was positively related to the level of consumer satisfaction, especially satisfaction regarding product qualify and the convenience of shopping in e-commerce.

키워드

참고문헌

  1. 대한가정학회지 v.30 no.1 소비자의 정보탐색 행동에 관한 연구 강미옥;이승신
  2. 대한가정학회지 v.36 no.5 소비자 정보탐색 요소에 따른 소비자 만족 강미옥;이승신
  3. 한국가정관리학회지 v.11 no.1 상품특별성 소비자 정보탐색 정도와 소비자 만족도에 관한 연구 김연정
  4. 창원대학교 대학원 석사학위논문 전자상거래 사이트 특성에 대한 소비자태도가 마케팅성과에 미치는 영향에 관한 연구 김관준
  5. 전자거래 2분기 85%성장, 2002년 8월 9일자 전자거래 2분기 85%성장 디지털 타임스
  6. 소비자학연구 v.11 no.4 인터넷을 이용한 소지다 정보탐색 및 구매행동에 영향을 주는 요인: 개념적 연구 문병준;손용석
  7. 대한가정학회지 v.39 no.8 인터넷상의 소비자정보만족도 박기영;이승신
  8. 고려대학교 대학원 박사학위논문 소비자 제품만족·불만족과 관련 변수에 관한 연구 박명희
  9. 서울대학교 대학원 석사학위논문 소비자의 정보탐색과 구매 후 만족에 관한 연구 - 자동차 구매행동을 중심으로 박미영
  10. 한국마케팅학회 추계학술대회 자료집 인터넷 정보탐색가치가 인터넷 쇼핑에 미치는 영향에 관한 연구 박철
  11. 서울대학교 대학원 석사학위논문 인터넷 상거래에 대한 소비자 유용성 평가 박현주
  12. 고려대학교 대학원 석사학위논문 한국소비자의 구매행동 전 정보탐색에 관한 실증적 연구 배수현
  13. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 주부의 정보탐색 및 구매 후 만족도에 대한 연구-서울시 주부의 가전제품 구매행동을 중심으로- 서승연
  14. 고려대학교 대학원 석사학위논문 전자상거래의 소비자보호에 관한 연구 손성락
  15. 한국가정관리학회지 v.10 no.2 소비자 정보탐색의 결정요인 여정성
  16. 서울대학교 대학원 석사학위논문 전자상거래 활용실태 및 소비자 만족,불만족 요인에 관한 연구-국내 인터넷 사용자를 대상으로 이동원
  17. 한국소비자보호원 94-01 소비자 의사결정과정에서의 소비자 정보활용도 평가 이득연;최선경
  18. 숙명여자대학교 대학원석사학위논문 인터넷 쇼핑몰이용 소비자의 정보요구도와 소비자 만족에 관한 연구 이영애
  19. 서울대학교 대학원 석사학위논문 소비자정보가 소비자의 구매의사결정 합리성과 만족도에 미치는 영향 이은희
  20. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 소비자 만족의 결정요인 분석-정보탐색활동을 중심으로 장영애
  21. 한양대학교 대학원 석사학위논문 소비자 정보처리과정에 있어서 관여도가 정보탐색에 미치는 영향 주섭종
  22. 경희대학교 대학원 석사학위논문 인터넷 전자상거래의 소비자 만족도에 관한 실중연구-인터넷 쇼핑의 소비자를 중심으로 채영일
  23. 동국대학교 대학원 박사학위논문 소비자 정보탐색 유형과 탐색성에 관한 연구-정보원천별 탐색노력과 정보의존을 중심으로 채정숙
  24. 한국인터넷정보센터 한국인터넷정보센터
  25. 소비자학연구 v.3 no.1 소비자의 정보추구와 대안의 평가속성 및 구매평가-주부 소비자의 내구재 구매행동을 중심으로 허은정;이기춘
  26. Journal of Marketing Research v.16 Evaluationg the relatinship among attitude toward business, product satisfaction, experience adn search effort Anderson, R. D.;Egledow, J. L.;Becker, H. https://doi.org/10.2307/3150714
  27. Advances in Consumer Research v.5 A comprehensive study of consumer satisfaction with durable product Ash, S. B.
  28. An information processing processing theory of consumer choice Bettman, J. R.
  29. Journal of Consumer Research v.7 no.1 A developmental study of consumer information processing strategies Capon, N.;Burke, M. https://doi.org/10.1086/208811
  30. Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior A Comprehensive Study of Satisfaction with Consumer Services and Intangible Products Day, R. L.;Bodur, M.(ed.);Ralph L. Day(ed.)
  31. Consumer Behavior Engel, J. F.;Blackwell, R. D.
  32. Consumer Behavior(3rd ed.) Engel, J. F.;Blackwell, R. D.;Kollat, D. T.
  33. Consumer Behavior(6th ed.) Engel, J. F.;Blackwell, R. D.;Miniard, P. W.
  34. Journal of Marketing Research v.18 no.1 Dimenions of consumer information seeking behavior Kiel, G. C.;Layton, R. A. https://doi.org/10.2307/3150957
  35. Journal of Management Information Systems v.12 no.4 Facilitators and inhibitors for the strategic use of information technology King, W. R.;Teo, T. S.
  36. Journal of Advertising Research v.13 Information sources of durable goods Newmah, J. W.;Staelin, R.
  37. Information and Management v.25 no.2 Advantages and disadvantages of electronic date interchange: An industry perspective Scala, S.;McGrath, R. https://doi.org/10.1016/0378-7206(93)90050-4
  38. The information seekers: An intermational study of consumer information and advertising image Thorelli, H. B.;Becker. H.;Engledow, J. L.
  39. Journal of Marketing Research v.16 Patterns of information source usage among durable goods buyers Westbrook, R. A.;Fornell, C. https://doi.org/10.2307/3150704
  40. Journal of Marketing Research v.15 An analysis of shopper dissatisfaction for major household appliance Westbrook, R. A.;Newman, J. W. https://doi.org/10.2307/3150594