참고문헌
- 국민대학교 교육대학원 석사학위논문 유아의 정서조절능력 발달에 관한 연구 강대진
- 한양대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 아동의 비합리적 신념이 우울·불안과 학교 생활 적응에 미치는 영향 강명희
- 계명대학교 교육대학원 석사학위논문 자기주장훈련이 위축아동의 위축행동 및 또래수용도에 미치는 효과 권명희
- 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문 교사용 유아 정서지능 평정척도 개발에 관한 연구 김경희
- 과잉행동아 지도 김보경
- 한국가정관리학회지 v.17 no.1 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계 김선희;김경연
- 전남대학교 석사학위논문 아동의 개인적 특성에 따른 또래 수용도 김수미
- 이화여자대학교 석사학위논문 초등학교 어린이의 부적응행동지도에 관한 조사연구 김하경
- 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 중학생의 학교적응, 학업성취, 정서 및 문제행동의 관계 노숙영
- 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문 정서부적응학생의 자아개념과 학업성취에 관한 연구 문희옥
- 연세대학교 대학원 석사학위논문 Methylphenidate 치료가 주의력결핍 과잉행동아의 인지, 행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과 박난숙
- 아동의 부적응 행동수정 박성수
- 대구대학교 교육대학원 석사학위논문 중학생의 우울성향과 학교적응과의 관계 박은조
- 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학생의 우울성향과 학교적응과의 상관연구 손희준
- 영남대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학생의 자아개념 및 불안이 학교적응에 미치는 영향 송미원
- 동아대학교 교육대학원 석사학위논문 아동의 주위산만 수준별 지능, 창의성, 학업성취에 관한 연구 신영자
- 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 또래의 위축행동에 대한 아동의 개념 및 정서 추론 신혜영
- 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 학업성적 및 불안 및 적응과의 관계 유귀옥
- 전남대학교대학원 박사학위논문 아동의 또래수용도와 관련변인간의 인과모형 분석 정미자
- 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학교 학습자의 상황불안과 학교적응간의 관계 조경란
- 소아, 청소년 정신의학 v.1 no.1 주의력결핍 과잉행동아의 인직적 특성 조수철
- 전남대학교 교육대학원 석사학위논문 고교생의 학교생활적응에 관한 연구 조종현
- 서울대학교 대학원 석사학위논문 아동과 청소년의 우울성향 및 귀인양식가 학업성취 한유진
- 청소년 - 교육심리학 접근 함종한
- 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학생 상황불안과 학교적응간의 관계 홍정기
- Journal of Abnormal Child Psychology v.16 The behavior of depressed children: An observation study Altmann, E. O.;Gotlib, I. H. https://doi.org/10.1007/BF00910498
- Child Development v.69 Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment Bagwell, G. L.;Newcomb, A. F.;Bukowski, W. M. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
- Journal of Personality and Social psychology v.49 Affective and cognitive characteristics of depression in 10- and 11-year-old children Blumberg, S. H.;Izard, C. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.1.194
- Doctoral Disseration, Geogia University Difference in self-concept among students identified as emotional by disturbed and nomal Clarke, R. R.
- Child Development v.72 The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing probluems behavior Eisenberg, N. Cumberland, A.,;Spinrad, T. L,;Fabes, R. A.;Shepard, S. A.;Reiser, M.;Murphy, B. C.;Losoya, S. H.;Guthrie, I. K. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
- Child Development v.68 contemporaneous and longitudinal prediction of children's social functioning from regulation and emotionality Eisenberg, N.;Shepard, S. A.;Murphy, B. C.;Guthrie, I. K.;Jones, S.;Friedman, J.;Poulin, R.;Maszk, P. https://doi.org/10.2307/1132116
- Child Development v.68 The relations of regulation and emotionaliency and competent social functioning in elementary school Eisenberg, N.;Guthrie, I. K.;Fabes, R. A.;Reiser, M.;Murphy, B. C.;Holmgren, R.;Maszk, P.;Losoya, S.
- Child Development v.71 Shyness and children's emotionality, regulation, and coping: Contemporaneous, longitudinal, and across context relations Eisenberg, N.;Shepard, S. A.;Fabes, R. A.;Murphy, B. C.;Cuthrie, I. K. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00233
- Child Development v.64 Aggressive versus withdrawn unpopular children: Variation in peer and self-perceptions in multiple domains Hymel, S.;Bowker, A.;Woody, E. https://doi.org/10.2307/1131224
- Journal of Personality and Social Psychology v.64 Stability of emotion experiences and their relations to traits of personality Izard, C. E.;Libero, D. Z.;Putnam, P.;Haynes, O. M. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.5.847
- Behavior Therapy v.12 Individual versus group application of cognitive-behavioral self-control procedures with children Kendall, P. C.;Zupan, B. A. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(81)80123-2
- Child Development v.69 Coping socialization in middle childhood: Tests of maternal and paternal influence Kilewer, W.;Fearnow, M. D.;Miler, P. A.
- Developmental Psychology v.18 no.2 Antecedents of self-regulation: A developmental perspective Kopp, C. B. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199
- Children in conflict: Educational strategies for the emotionally disturbed and behavirally disordered Reinert, H. R.
- Merrill-Palmer Quartely v.39 Socioemotional characteristics of withdrawn and aggressive children Rubin, K. H.;Chen, X.;Hymel, S.
- Canadian Journal of Behavioral Science v.21 Child experiencing social difficulties: Sociometric neglect reconsidered Rubin, K. H.;Hymel, S.;LeMare, L. J.;Rowden, L. https://doi.org/10.1037/h0079775
- Journal of Personality v.57 Sociability and social withdrawal in childhood: Stability and outcomes Rubin, K. R.;Hymel, S.;Mills, R. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1989.tb00482.x
- Developmental Psychology v.26 Predictiong adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions Shoda, Y.;Mischel, W.;Peake, P. K.
- American Journal of Sociology v.91 Self-labeling processes in mental illness: The role of emotional deviance Thoits, P. A. https://doi.org/10.1086/228276
- Clinical Psychology Review v.47 no.2 The social worlds of hyperactive children Whalen, C. K.;Henker, B.