수용도 향상을 위한 소비자의 쇼핑몰 사용패턴특성 분류 및 분석

A Study on the Usage Patterns of Electronic Commerce Web System

  • 곽효연 (수원과학대학 산업시스템경영과) ;
  • 손일문 (동명대학 산업경영과)
  • 발행 : 2002.09.01

초록

소비자입장에서 쉽고 편리하게 상품 검색 및 구매를 할 수 있는 웹기반 전자상거래 시스템의 구축이 필요하다는 것은 현실적인 일이다. 이러한 취지하에 본 연구에서는 소비자의 사용편의성과 수용도를 향상시키기 위해 웹기반 전자상거래 시스템의 소비자의 구매과정특성을 분석하였다 그리고 이를 기초로 특정 국내 쇼핑몰 사이트의 구매과정의 활동을 분류한 후 구매과정의 로그파일 분석 및 데이터 마이닝을 통하여 쇼핑몰 사용자의 유사특성에 따라 사용자를 그룹화하고 사용패턴을 분석하였다. 실험적 결과는 다양하면서도 공통적인 구매행위 특성을 함께 지닌 쇼핑몰 소비자를 동시에 수용할 수 있는 맞춤형 쇼핑몰의 설계방안으로 활용이 가능할 것으로 기대된다.

Todays, electronic commerce(EC) results to the revolution and new paradigm of business, more and more Web-based EC applications have emerged. But, it's web systems should be satisfied by customers and it should be successful to buying some goods in virtual stores with easy to use. The usability and acceptance of the EC web system is one of the key factors in the successful construction of EC system. In this paper, we considered the characteristics of information search and decision making process in the design of EC web system to be used easily and to be more acceptable to customers. On the basis of these characteristics, we could classified with the activities of the process of buying in the domestic web systems. And, the log files of experimental tasks were analyzed by the statistical method of data mining. As the these results, the important factors of the process of buying could be summarized, 5 user groups could be seen in EC customers, and the usage patterns of these groups were described. These results could be very useful to design user-oriented EC web system.

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