Y세대의 힙합패션 구매행동에 관한 연구

A Study of Y Generation's Purchasing Hip-Hop Fashion

  • 김현숙 (대원과학대학 패션코디네이션과) ;
  • 최선형 (가톨릭대학교 의류학과)
  • 발행 : 2002.09.01

초록

The purpose of this study was to classify Y generation according to Hip Hop mania elements and to investigate the differences in psychological characteristics (self-consciousness, egocentrism) and buying behavior of Hip Hop fashion among the classified groups. The subjects were 500 middle and high school students living in Seoul and Kyonggi area.46g data were analysed using cluster analysis, ANOVA and Duncan's multiple range test. The results were as (follows : As a result of classifying Y generation with Hip Hop mania element including behavior and attitude aspect they were classified into three groups; Hip Hop mania group, Hip Hop interesting group, Hip Hop uninterested group. Among groups there were significant differences in public and private self-consciousness, self-centeredness, evaluative criteria of Hip Hop fashion, information sources and clothing store patronage. Hip Hop Mania group showed significantly higher level in both public and private self-consciousness, thus the members of the group were so egocentric in their thinking and behavior. When they purchased Hip Hop fashion, they regarded both aesthetic appreciation and practicality as import information.

키워드

참고문헌

  1. 대중문화론 강현두
  2. 한국의류학회지 v.20 no.1 청소년의 의복행동에 대한 자아중심성, 자의식, 신체만족도의 연구 고애란;김양진
  3. 한국심리학회지 v.14 로큰롤 음악이 청소년에게 미치는 영향 곽금주;김인경
  4. 대한가정학회지 v.26 no.3 의류상품유형별 평가기준에 관한 연구(Ⅱ) 김미영;이은영
  5. 한국심리학회지: 발달 v.5 no.1 청소년기 자아중심성과 관련변인들에 대한 탐색적 연구 김인경;장근영
  6. 연세대학교 대학원 석사학위논문 청소년기 여학생의 심리적 특성과 또래집단 수용이 의복행동에 미치는 영향 김희창
  7. 한국의류학회지 v.23 no.5 주거지역에 따른 청소년 내 하위집단들의 복식문화 연구 남궁윤선
  8. 섬유저널 수퍼 주니어를 주목하라
  9. 한국의류학회지 v.25 no.6 의복쇼핑성향에 따른 청소년집단들의 의복구매행동 손민석;박혜선
  10. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 자의식 및 역기능적 태도와 우울성향과의 관계 신영주
  11. 연세대학교 대학원 석사학위논문 자의식과 부정적 생활경험이 대학생의 음주행동에 미치는 영향 양은주
  12. 서울대학교 대학원 경영학과석사학위 논문 엔터테인먼트 제품인지과정에 있어서의 매니아 요소의 역할에 관한 연구 양지훈
  13. 대한가정학회지 v.30 no.1 통학복 유형에 따른 의복행동에 관한 비교연구-광주지역 남·여 고등학생을 중심으로- 유명의
  14. 가톨릭 대학교 대학원 의류학과 석사학위논문 신세대 남성 패션 매니아에 관한 연구 윤명
  15. 성균관대학교 대학원 의상학과 석사학위논문 소비자 사회화의 관점에서 본 남자 청소년의 의복구매행동에 관한 연구-서울 시내 남자 중·고등학생들을 중심으로- 이명호
  16. 복식 v.47 고교생의 가치성향과 의복행동 및 의복구매 동기에 관한 연구-개인주의/집단주의를 중심으로- 이선재
  17. 명지대학교 대학원 석사학위논문 힙합패션의 유행요인과 특성에 관한 연구 이지현
  18. 소비자행동론-이해와 마케팅에의 전략적 활용 임종원;김재일;홍성태;이유재
  19. 한국심리학회지: 발달 v.5 no.1 청소년기 자아중심성: 분리-개별화 과정 및 역할취득수준과의 관계 장근영;윤진
  20. 한국의류학회지 v.7 no.1 의복구매행위에 관한 실태분석-서울시내 여대생을 중심으로- 정혜영
  21. 중앙일보 새롭게 떠오르는 Y세대
  22. 떠오르는 소비자 패션마케팅
  23. 서울대학교 대학원 의류학과 석사학위논문 청소년의 의류점포애고행동에 대한 연구 최정
  24. Journal of Early Adolescence v.1 Imaginary audience Behavior: A validation study Adams,G.R.;Jones,R.M. https://doi.org/10.1177/027243168100100102
  25. Journal of Personality and Social Psychology v.41 no.2 Shyness and sociability Cheek,J.M;Buss,A.H. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.2.330
  26. Home Economic Research Journal v.7 no.5 Adolescent Clothing and Adjustment Duval,S.;Wicklund,R.A https://doi.org/10.1177/1077727X7900700502
  27. Child Development v.38 Egocentrism in adolescence Elkind,D https://doi.org/10.2307/1127100
  28. Developmental Psychology v.15 Imaginary audience behavior in children and adoescents Elkind,D;Bowen,R https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.1.38
  29. Journal of Youth Adolescence v.13 no.4 Dimensions of the self-concept: A source further distinction in the nature of self-consciousness Elliot,G.C. https://doi.org/10.1007/BF02094866
  30. Consumer Behavior Engel,J.E.;Blackwell,R.D.;Kollat,D.T.
  31. Journal of Retailing v.46 no.3 Store Loyalty as a basis for market segmentation Enis,B.M;Paul,G.W
  32. Journal of Youth and Adolescence v.9 Adolescent egocentrism-sociocentrism and self-consciousness Enright,R.D;Shukla,D.G;Lapsley,D.K. https://doi.org/10.1007/BF02087929
  33. Journal of Consulting and Clinic Psychology v.43 no.4 Public and private self-consciousness Fenigstein,A.;Scheier,M.F;Buss,A.H. https://doi.org/10.1037/h0076760
  34. Psychological Bulletin v.86 no.6 The construct validity of egocentrism Ford,M.E. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.6.1169
  35. Fashion From Concept to Consumer Frings,G.S.
  36. Jounal of Genetic Psychology v.140 The imaginary audience and age, cognition, and dating Peterson,C https://doi.org/10.1080/00221325.1982.10534206
  37. Home Economics Research Journal v.8 no.5 Information seeking by Fashion Opinion Leaders and Followers Polegato,R;Wall,M https://doi.org/10.1177/1077727X8000800504
  38. Clothing : A Study in Human Behavior Ryan,M.S.
  39. Clothing and Textile Research Journal v.10 no.2 Partronage Behavior of Apparel shopping : Part 1. Shopping Orientations, Store Attributes, Information Source, and Personal Characteristics Shim,S;Kotsiopulos,A https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208
  40. Fashion : Consumer Behavior toward Dress v.41 Sproles G.B.