An Analysis of Korean Electronic Commerce Market Based on the Level Measurements of Electronic Commerce Success Factors

전자상거래 경영측면 성공요인의 측정을 통한 한국전자상거래 시장분석

  • Published : 2002.06.01

Abstract

EC(Electronic Commerce) provides much easier access to visual and audio type data for customer. That capability of EC enabled companies to use new internet-based market campaigns and product sales. EC system is becoming an inevitable element for company. However developing actual EC system is not an easy task. It is mainly due to the early stage large development costs. Considering the above importance of EC and developmental issues on EC, this study is intended to figure out EC managerial success factors and analyze the current status of Korean EC market, We believe that the study results could provide the non concrete practical implications for future Korean EC market growth.

전자상거래는 고객에게 보다 시각적이고 청각적인 데이터에 쉽게 접근하게 만든다. 이러한 전자상거래의 기능은 기업들로 하여금 새로운 인터넷 기반의 판매활동을 가능하게 한다. 그러므로 전자상거래 시스템 구축은 기업들에게는 피할 수 없는 중요한 일이 되었다. 그러나 기업에 있어서 실제적인 전자상거래 시스템 구축은 초기의 엄청난 투자비용을 부담 해야하므로 매우 어려운 일이다. 위에서 언급한 것과 같이 전자상거래시스템 구축의 중요성을 고려하여 본 연구는 전자상거래 분야의 경영적 측면의 성공요인 분석을 통하여 한국 전자상거래 시장 분석을 하고자 한다. 본 연구의 결과가 미래의 한국 전자상거래 시장의 성장을 위한 확실하고, 실질적인 도움을 제공할 것이다.

Keywords