대용량 멀티미디어 객체를 위한 객체저장엔진의 설계 및 구현

Design and Implementation of Object Storage Engine for Large Multimedia Objects

  • Jin, Ki-Sung (Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Chang, Jae-Woo (Dept.of Electronics Information Engineering, Chonbuk National University)
  • 발행 : 2002.08.01

초록

최근 멀티미디어 객체를 다루는 연구는 국내외적으로 활발하게 진행되고 있으나, 이러한 멀티미디어 객체들을 효율적으로 저장 및 검색하기 위한 하부저장 시스템에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 이러한 대용량 멀티미디어 객체들을 효율적으로 저장 및 검색하기 위한 객체 저장 엔진을 구현한다. 이를 위해, 비정형 멀티미디어 객체의 저장을 위한 객체 관리자와, 비정형 텍스트 객체의 색인을 위한 역화일 관리자를 설계한다. 아울러, 설계된 객체 관리자와 역화일 관리자를 기존의 하부저장 구조인 SHORE 저장시스템에 통합하여 DBMS 측면에서 제공하는 동시성 제어, 회복기법 등을 지원할 수 있는 객체 저장 엔진을 구현한다. 마지막으로, 구현된 객체저장엔진의 유용성을 검증하기 위해 논문검색시스템 TIROS(Thesis Information Retrieval system using Object Storage engine)를 구축한다.

Recently, although there are strong requirements to manage multimedia data, there are a few researches on efficient storage and retrieval of multimedia data. In this paper, we design an object storage engine which can store and retrieve various multimedia objects efficiently. For this, we design an object manager for storing a variety of multimedia data and an inverted file manager for indexing unformatted text objects. In addition, we implement the objects storage engine which can support concurrency control and recovery schemes of DBMS by integrating the object manager and the inverted file manager with the SHORE low-level storage system. Finally, we develope a TIROS(Thesis Information Retrieval using Object Storage engine) system in order to verify the usefulness of our object storage engine.

키워드

참고문헌

  1. 황규영, '객체지향 멀티미디어 DBMS-오디세우스 개발사례', 동계 데이타베이스 학술대회 튜토리얼, pp. 131-156, 1998
  2. M.J. Carey, et al. 'Shoring Up Persistent Applications,' Proc. of ACM SIGMOD, Vol23, No.2, pp.383-394, 1994 https://doi.org/10.1145/191843.191915
  3. H-T Chou, et al. 'Design and Implementation of the Wisconsin Storage System,' Software Practice and Experience, Vol. 15, No. 10, 1985 https://doi.org/10.1002/spe.4380151003
  4. DeWitt, D., Luo, J., Patel, J., and Yu, J., 'Paradise A Parallel Geographic Information System,' In Proc. of the ACM Workshop on Advances in Geographic Information Systems, November 1993
  5. Praveen Seshadri, Mark Paskin, 'PREDATOR An OR-DBMS with Enhanced Data Types,' SIGMOD, 1997 https://doi.org/10.1145/253260.253408
  6. 정재욱, 장재우, '멀티미디어 응용을 위한 SHORE 하부저장 시스템의 확장', 추계정보과학회 학술대회, 제26-2호, pp6-8, 1999
  7. Berchtold S., Keim D., Kriegel H.-P., 'The X-tree: An Index Structure for High-Dimensional Data,' 22nd Conf. on Very Large Databases, 1996, Bombay, India
  8. Arya S., Mount D.M., Narayan O., 'Accountiong for Boundary Effects in Nearest Neighbor Searching,' Proc. 11th Annual Symp. on Comutational Geometery, Vancouver, Canada, pp. 336-344, 1995 https://doi.org/10.1145/253260.253408
  9. C. Faloutsos, 'Access Methods for Text,' ACM Computing Surveys, Vol.17, No.1, 1985 https://doi.org/10.1145/4078.4080