Abstract
In traditional approaches to IN load control, there has been a focus on the protection of individual SCPs. On the other hand, the load control of network level can be achieved by using a mobile agent technology, which is a software element responsible for moving from one system to another and performing their task. In this thesis, we propose an mobile agent mechanism and two mobile agent migration procedures and analyze the performance of the Call Gapping mechanism and the mobile agent mechanism. The mobile agent mechanism showed that the SCP load control rate and attempt the number of attempted call failure were better than those of Call Gapping mechanism. Also, the amount of SS NO.7 traffics was reduced in the case of an overload condition.
전통적인 지능망 부하제어에서 개별적인 SCP(Service Control Point) 보호가 주요 관점이었다면, 본 논문에서는 지능망 전체 네트워크 자원 활용의 최적화를 통한 부하제어를 주요 관점으로 하였다. 이는 이동 에이전트 기술의 이용으로 가능해 지는데 이동 에이전트는 실행환경이 구현된 모든 시스템으로의 이동이 가능하고 독자적으로 작업 수행이 가능한 소프트웨어이다. 본 논문에서는 이동 에이전트를 이용한 과부하 제어 메커니즘과 이동절차를 제안하였다. 제안한 이동 에이전트를 이용한 과부하 제어 메커니즘은 이동 에이전트를 이용해 서비스 특성에 따른 지능망 과부하를 제어할 수 있고 이동 절차는 지능망 부하 변화에 따른 이동 에이전트의 이동 방법이다. 시뮬레이션결과 제안한 메커니즘은 기존 Call Gapping메커니즘보다 SCP 부하율과 시도 호 실패 수에서 우수한 성능을 보였으며 SCP과부하 시 SS NO.7 네트워크 트래픽의 감소를 가져왔다.