A Study on the Development and Effect of the Teaching and Learning Plan for the Dress Part in Home Economics by the Application of the Values Clarification Theory - Centering The Business High School -

가치명료화 이론을 적용한 가정과 옷차림 단원 교수 - 학습 과정안 개발 및 효과 - 상업계고등학교를 중심으로 -

  • 김소라 (충남 보령 대천고등학교) ;
  • 이혜자 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 2002.07.01

Abstract

The Purposes of this study are first to develop the teaching and learning plan for the dress part in high school's Home Economics by the application of the values clarification theory then to apply it to the classroom activities. and lastly to analyze its effects. We developed the master plan for teaching and learning, and developed the 12 hour sub plans including 7 activities and learning materials. The effects of the teaching are as followings: First, When the self-esteem was compared with the whole classes, there was no difference between the twos, but a boy and a girl who were observed as not making a value-oriented life marked higher score in answering the self-esteem. Second. It was found that values clarification theory made student's degree of participation and interest higher and helped them to choose their dresses in the real life.

Keywords

References

  1. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 가치명료화 수업과 설명식 수업이 학습자의 인지 양식에 따라 도덕성 발달에 미치는 효과 갈태룡
  2. 한양대학교 대학원 박사학위 논문 사회과 교육에 있어서 가치명료화 교수전략의 적용에 관한 연구 강용옥
  3. 의상사회심리 강혜원
  4. 현대사회와 의복 권수애;이은경;최종명;김은영
  5. 동덕여대 디자인 대학원 석사학위논문 중고등학생들의 의복 동조와 의복 태도와의 관련연구 김경희
  6. 한국의류학회지 v.16 no.2 의복 및 신체 만족도와 학업성취도가 사회적 자아존중감에 미치는 영향 김양진;강혜원
  7. 사고력:이론, 개발과 수업 김영채
  8. 존 듀이의 사회철학 김태길
  9. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문 미디어교육이 청소년의 TV광고 판별능력에 미치는 영향 류미아
  10. 한국의류학회지 v.22 no.6 소비자 가치체계와 의복행동에 관한 연구 류은정;임숙자
  11. 경원대학교 교육대학원 석사학위 논문 가치명료와 훈련수업이 초등학생의 가치명료화, 자기 존중감 및 학습동기에 미치는 효과 박선화
  12. 울산대학교 석사학위논문 청소년 소지바의 물질주의 가치와 소비지향적 태도가 과시소비 성향에 미치는 영향 석봉화
  13. 서울대학교 대학원 석사학위논문 중학교 가정교과 의복 구매 단원의 실천적 문제해결 모형을 적용한 수업개발 및 효과 성은주
  14. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 가치명료화 프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감 및 친 사회성에 미치는 효과 성혜영
  15. 한국가정과 교육학회지 v.6 no.1 중·고등학교 가정과목 의생활 분야 교육내용 연구=학생, 교사, 전공교수의 요구도 분석- 성화경
  16. 인간심리와 자아개념 송인섭
  17. 건국대학교 대학원 박사학위논문 외상치료를 통한 정신장애자의 자기 외모이미지 변화가 자기 존중감과 정서에 미치는 영향 신현영
  18. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 의생활 영역의 협동학습 지도안 개발 심은희
  19. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 맵(map)식 자료제작 활동을 통한 협동학습 교수-학습지도안 개발 및 적용-옷차림내용을 중심으로- 유은영
  20. 서울대학교 석사학위논문 소비자의 가치의식과 의류제품 평가 유 희
  21. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 가치 명료화 수업 전략이 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향 위계욱
  22. 실업계 고등학교의 교수-학습방법 연구:수업 중 학습시간 분석을 중심으로 Ⅰ 이수경;서창교;변숙영
  23. 중앙대학교 대학원 박사학위논문 중등 가정과 교육과정 개발에 관한 연구-재개념주의 관점에 기초한 통합 교육과정 모형 개발을 중심으로- 이수희
  24. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 가치관 명료화 프로그램이 아동의 긍정적 자기개념 형성 및 자기존중감 향상에 미치는 효과 이승훈
  25. 열린교육연구 v.9 no.1 열린교육전개과정에서의 시행착오와 개선방안 이용숙
  26. 패션 마케팅 이은영
  27. 단국대학교 교육대학원 석사학위논문 가치 명료화 훈련이 중학생의 가지 명료성 자아개념에 미치는 영향 이정재
  28. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 초등사회과에서의 가치교육-가치명료화 이론을 중심으로- 정호범
  29. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문 가치수준 영어과 수업이 가치명료성 학습동기 영어성적에 미치는 효과 조원제
  30. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문 국어과에서 가치 명료화 과정 적용이 가치관 및 학업 성취도에 미치는 영향 조정순
  31. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 가치 명료화 수업이 아동의 소비의식에 미치는 효과 천명
  32. 대구효성가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문 가치명료화 수업전략이 초등학생의 가치명료도, 자아개념 및 학습동기에 미치는 효과 표금숙
  33. 저소득층 청소년 문화의 실태와 문화적 권리신장방안 연구 한국청소년개발원
  34. 청소년의 신체적 자아상에 관한 연구 한국청소년개발원
  35. Unpublished doctoral dissertation, University of California The influance of values clarification strategies on student self-concept and sociometric structure in selected elementary school classroom Gray,R.D.
  36. Philosophical Issues in Education : An Introduction;교육철학 탐구 Hamm,C.M.;김기수;조무남(공역)
  37. Clarifying Values Through Subject Matter Harmin,M.;Kirschenbaum,H.;Simmon,S.B.
  38. The Second Skin;의복 제 2의 피부 Horn,M.;Gurel,R.;이화연;민동원;손미영(공역)
  39. Individuality in clothing selection and personal appearance(3rd ed.) Kefgen,M.;Touchie-Specht, P.
  40. Work and Family Life Curriculum Guide Ohio Department of Education
  41. Values and Teaching;가치를 어떻게 가르칠 것인가? Raths,L.E.;Harmin.M.;Simon,S.B.;조선심;조성민(역)
  42. Unpublished doctorial dissertation, U.S. International University The effects of values clarification programs on the self-imape of capable continuation high school students Salzano,M.
  43. Values Clarification-A Handbook of Practical Strategies for Teachers and Students Simon,S.B.;Howe,L.W.;Kirschenbaum,H.
  44. Principles of psychology James,W.