Abstract
This study was carried out to examine the interest in menu and food purchase of housewives living in Yosu, Chonnam. The survey was conducted by questionnaire including question about general characteristics of the subjects, meal planning and food purchase from October to November in 2000. The major general characteristics of subjects are summarized as follows: The forties was 39%, having a job was 44.5%, a high school education was 53.0%, and 1~2 million won in monthly household income was 50.1%. A couple with children was 75% and a 3~4 headed family was 57%. An apartment resident was 67% and one's own house was 67%. The higher the education level was, the higher the percentage of menu preparation and necessity was significantly (p<0.0001). On grocery purchase, the percent of planned purchase was higher than that of impulse purchase, which was higher in housewives without a job. The subject's favorite place for grocery purchase was a traditional market. The higher the age of subjects and the lower the education level of subjects were, the higher the grocery purchase at a traditional market was. However, the younger subjects and subjects with higher education level preferred to purchase groceries in a mart stores in an apartment, and supermarkets in order (p<0.0001). The factors to be considered during purchasing grocery were freshness of materials, price, nutrient, and taste in order. The results of this study showed that it is necessary to educate older person for importance of planning menu and encourage housewives with a job to plan grocery purchase to provide nutritionally adequate meals at reasonable coast.
본 연구는 식단작성에 관한 관심도와 식품구매 실태를 파악하기 위하여 전남 여수시에 거주하는 일부 주부들을 대상으로 설문조사를 하였으며, 내용은 조사대상자의 일반사항, 식단작성의 유무, 식단작성의 필요성, 식품 구매에 대한 문항으로 구성되었다. 주부들의 연령은 40~49세가 39%로 가장 많았고, 조사 대상 주부들의 44.5%가 직장에 다녔으며, 학력은 고졸이 53%로 가장 높았다. 가정의 월수입은 100만원~200만원이하가 50.1%로 가장 많았으며, 가족구성은 부부와 자녀로 구성된 비율이 75.6%로 가장 높았고, 가족 수는 3~4명이 57%로 가장 높고, 주거형태는 아파트가 67.1%, 주택의 소유형태는 자가가 59.9%로 가장 높았다. 학력이 높을수록 식단 작성 및 필요성의 비율이 유의적으로 높았으며(p<0.0001), 식품 구매시 충동구매보다 미리 생각하여 구매하는 비율이 높았으며, 이는 직장이 없는 주부들에서 더 높게 나타났다 식품구매장소는 재래시장이 가장 높게 나타났으나 이는 연령이 높을수록, 학력이 낮을수록 재래시장에서 구입하는 비율이 높았으며, 연령이 낮을수록, 학력이 높을수록 마트, 아파트 상가, 슈퍼 순이었다(p<0.0001). 주거형태에서 아파트 거주 주부들은 마트를, 주택 거주 주부들은 재래시장을 선호하였다. 식품 구매 시 우선 고려하는 요인은 재료의 신선도, 다음으로 가격, 영양, 맛 순이었다. 식품구매는 2~3일에 1번 보는 비율이 가장 높았으며, 구매시 대부분 유효기간 및 성분을 확인한다고 답하였다. 그러므로 여수지역 주부들의 식단작성에 대한 관심도는 연령이 낮을수록 높다고 볼 수 있으며, 구매는 주로 재래시장에서 미리 생각하여 재료의 신선도를 우선적으로 고려하여 구매함을 알 수 있었다. 이들 결과로 볼 때 연령이 높은 주부들을 대상으로 영양교육을 통하여 식단작성의 중요성을 알리고, 직장을 가진 주부들은 계획구매를 실천하도록 유도하여 식단작성과 계획구매가 건강과 밀접한 관련이 있음을 인식시킬 필요성이 있음을 알 수 있었다.