Abstract
The web, which is most actively used in the internet environment, is changing educational system. Students usually prefer the interactive and multimedia learning aids based on web applications and web media to static web pages. The former is known to enhance the effectiveness of learning. This paper proposes a study system which involves effective adaptation to the various changing factors of learners' progress and the corresponding automated evaluation system. Conventional evaluation utilizes normalized method, where the learning objectives generally set by the instructors or educational operators/administrators are usually pursued rather than the interest of the individual learners, which is not ideal for the computer-based learning. Web-based project-oriented learning system provokes the mutual participations among the users, operators, and administrators in understanding the jobs to be performed and the effort to enhance the progressive developments of knowledge and application capabilities. In this Paper, an automated evaluation system is implemented, where the instructors and web-operators/administrators work as hosts for education. The learners take advantage of user-oriented comparative learning and pattern design. The design and implementation of the project-oriented evaluation methods performed in the internet/intranet environments are discussed.
인터넷에서 가장 활발하게 사용되고 있는 웹은 교육 시스템의 변화를 가져오고 있다. 학습자들은 정적 형태의 웹 페이지로부터 양방향통신과 멀티미디어를 가미한 웹 어플리케이션과 웹 미디어를 사용한 학습교보재를 선호하고 있으며, 학습효과가 점차 증대되고 있다. 본 논문에서는 사용자의 변화 요인을 점검하여 학습의 진행에 효율적으로 참여할 수 있는 학습체계와 이에 따르는 자동화 평가시스템을 제시한다. 일반 평가 시스템은 정규적인 형태의 방법을 이용하므로서 학습자의 관심 또 다른 교수자 등 운영 및 관리자의 교육 목표에 의해서 운영되므로 컴퓨터를 활용한 교수방법이 적절치 못한 일이 발생할 수 있다. 웹을 이용한 프로젝트 교육 시스템은 사용자, 관리자 및 운영자 사이의 상호 참여를 통하여 수행하게 될 직무를 이해하고 지식 및 적용 능력의 점증적인 발전을 도모하게 된다. 본 논문에서는 자동화 평가 시스템을 제작하여 교수자와 웹 운영 관리자가 교육의 주관자 입장에서 교육을 진행하고, 학습자는 사용자 중심의 비교 학습 및 패턴 설계의 장점을 극대화시켜 인터넷/인트라넷상에서 실행되는 프로젝트 교육의 평가 방법과 이에 따르는 설계와 구현 방법에 관해 논한다.