Development and Effect of Self-Growth program for Children

아동용 자기성장프로그램의 개발 및 효과검증

  • 정희원 (부산대학교 생활환경대학 아동주거학과) ;
  • 김경연 (부산대학교 생활환경대학 아동주거학과)
  • Published : 2002.02.01

Abstract

The purposes of this study were to develop self- growth program for children and to testify the effect of the program. For these purposes self- growth program for children was developed and then 83 5th grade children in elementary school were tested with interpersonal strategies scales and school adjustment scales. Out of 83 children, 20 children with lower grades became subjects. They are retested after completing the program. The methods for data analyses included t-test and 2×2 two - way ANOVA The children's interpersonal strategies and school adjustment scores increased after participation in the program. Sex difference didn't manifest.

Keywords

References

  1. 구혜숙(1994). 학교적응과 비학문자아개념 및 학업성적간의 관계. 홍익대학교 석사논문
  2. 김명희(1990). 학급내의 인기아와 고립아의 행동특성 차이 분석연구. 홍익대학교 석사논문
  3. 김충기(1990). 생활지도와 상담. 서울: 교육과학사
  4. 김희화, 김경연(1998). 개인적 요인 및 환경적 요인이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 36(2), 47-60
  5. 남익우(1993). 사회인지훈련이 아동의 대인전략 수준과 교우관계에 미치는 영향. 단국대학교 석사논문
  6. 문선모(1986). 개인성장을 위한 교육의 과제. 경상대학생활연구소 학생생활 연구보 제 12집
  7. 박병균(1996). 이혼가정 자녀의 자아존중감 향상을 위한 집단사회사업개입의 효과. 경북대학교 석사논문
  8. 박숙희(1999). 영재를 위한 창의성 증진 프로그램의 개발. 교육심리연구, 13(3), 229-259
  9. 신현옥 (1996) . 자신과 타인이해 활동이 유아의 자아개념, 조망수용 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 서울여자대학교 박사논문
  10. 안순자(1999). 자기성장 프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감 및 자기효능감에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사논문
  11. 오경주 (1998). 소외아동의 자기성장프로그램이 자아 존중감 및 사회성에 미치는 효과. 건국대학교 석사논문
  12. 오세덕 (1989). 자기성장 훈련이 여고생의 자아개념 및 인간관계 능력에 미치는 효과 경상대학교 석사논문
  13. 유미숙 (1997). 사회조망훈련이 여중생의 대인전략과 친사회적 행동에 미치는 영향. 단국대학교. 석사논문
  14. 윤원용 (1994). 자기성장프로그램을 통한 집단상담이 결손가정중학생의 자아개념에 미치는 효과. 경상대학교 석사논문
  15. 이재창(1995). 자기성장을 위한 인간관계 촉진 교육연구논총, 서울. 홍익대학교 교육연구소 제 10집
  16. 이형득(1979). 집단상담의 실제 서울: 중앙적성연구소
  17. 이형득(1989). 상담의 이론적 접근. 서울. 중앙적성연구소
  18. 정정숙(1994). 자기성장프로그램이 여대생의 불안과 자아개념에 미치는 효과 효성여자대학교 석사논문
  19. 정정현(1993). 인지적 대인문제해결 훈련이 등교거부 경향성 아동의 대인문제해결사고와 학교적응에 미치는 효과. 효성여자대학교 석사논문
  20. 조경성(1995). 대인문제해결훈련이 중학생의 친사회적 행동과 학교적응에 미치는 영향. 단국대학교 석사논문
  21. 최호길(1997). 자기성장프로그램을 통한 집단상담이 지각 및 자존심 변화에 미치는 효과. 영남대학교 석사논문
  22. Dempster, EN. (1981). Memory span: Sources of individual and developmental differences. Psychological Bulletin 89, 63-100 https://doi.org/10.1037/0033-2909.89.1.63
  23. Maslow, A H. (1968). Toward a psychology of being, (2nd ed). New York; Van Nostrand
  24. Pecukonis, Edward V. (1990). A cognitive/affective empathy training program as a function of ego development in aggressive adolescent females. Adolescence, 25, 59-74
  25. Rogers, C.R (1961). On becoming a person. Boston: Hougton Mifflin
  26. Rosenberg,M (1965). Society and adolescents self-image. Princeton, N.Y.: Princeton University Press
  27. Selman, RL & Demorest, AP. (1984). Observing troubled children's interpersonal negotiation strategies. Child Development, 55, 288-304 https://doi.org/10.2307/1129853
  28. Selman, RL., Beardslee, W.,Schultz, L.B., Krupa,M, & Podorefsky, D., (1986). Assessing adolescent interpersonal negotiation strategies. Developmental Psychology, 22, 4, 450-459 https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.4.450
  29. Spivack, G. & Levine, M., (1986). Early classroom behavior and later misconduct. Developmental Psychology, 22(1), 124-131 https://doi.org/10.1037/0012-1649.22.1.124