Daily Life Activity Experiences and their Relations to Stress in Early adolescence

청소년 초기 일상생활활동 경험의 특성화 스트레스 수준

  • 이미리 (연세대학교 생활과학연구소 전문연구원)
  • Published : 2002.01.01

Abstract

This study investigated characteristics of daily life activity experiences and their relations to stress in early adolescence. A sample of 134 8th graders carried electronic watches programmed to signal 7 times a day for a week at random times and reported their daily life activity experiences when signaled. Boys spent 33% of their waking hours in schoolwork, 46% in leisure, and 21% in maintenance activities. Girls spent 32% in schoolwork, 43% in leisure, and the other 25% in maintenance. Both boys and girls experienced more positive affect, cognitive, and motivation during leisure, whereas more negative psychological states during schoolwork. The major stress was schoolwork-related. The stress was significantly related to objective and subjective experiences of daily life activity.

Keywords

References

  1. 김경신(1995). 부모와 수험생 자녀의 스트레스인지, 대처 및 디스트레스. 한국가정관리학회지, 13(1), 12-25
  2. 김경희(1996). 한국청년의 정서에 관한 심리학적 연구. 한국심리학회지 발달, 9(1), 1-14
  3. 김경희(1997). 한국아동의 정서에 관한 심리학적 연구. 한국심리학회지: 발달, 10(1), 43-56
  4. 김미숙(2000). 청소년 비행의 대안적 여가스포츠 연구방향. 한국여가레크리에이션학회지, 18, 15-23
  5. 김미해, 옥경희, 천회영(2001). 초기청소년기의 방과 후 활동과 학업성취 및 사회적 발달. 대한가정학회지, 39(6), 93-108
  6. 김병석, 이명우, 조은경(1998). 청소년의 놀이문화. 청소년상담문제 연구보고서, 정소년대화의 광장
  7. 김영희, 김운주, 박경옥, 이희숙, 김창기(2000). 저소득층 가정 청소년의 일탈행동 예방 프로그램을 위한 기초연구. 대한가정학회지, 38(6), 149-169
  8. 문화방송(2000).2000 MBC 청소년 백서. 문화방송
  9. 박미석, 이정우, 김명자, 계선자, 김경아, 우미란(2001). 새 밀레니엄에서의 청소년 문화창조를 위한 생태학적 지원체계(VI): 청소년의 여가문화 실태 및 여가 만족도. 대한가정학회지, 39(4), 61 -78
  10. 박진아(2001). 학령기 아동의 스트레스 대처행동과 행동문제간의 관계. 연세대학교 대학원 석사 학위논문
  11. 방지선, 하지원(1996) 청소년의 성별 및 여가활동 유형에 따른 여가인지도 차이. 한국스포츠사회 학회지, 5, 125-138
  12. 백혜명(1998). 폭력에 관한 이해: 학교폭력(집단화 된 선배폭력)에 관한 한국문화적 해석. 중앙 대사회개발논총, 18, 309-332
  13. 심희옥(1995). 청소년의 스트레스와 사회적 지원 및 부적응. 아동학회지, 16(1), 89-98
  14. 신효식, 이경주(1997). 십대자녀가 지각한 일상적 스트레스와 부적응. 대한가정학회지, 35(5), 131-140
  15. 이경주, 신효식, 김효심(1998). 청소년이 지각한 사회 적지지, 일상적 스트레스와 부적응 관계 분석을 위한 연구. 한국가정관리학회지, 16(4), 29-39
  16. 이정희, 김광웅(1996). 청소년의 스트레스와 대처에 관한 연구. 대한가정학회지, 34(6), 127-139
  17. 이동원(1997). 수험생 그들은? 수험생 정신건강에 관한 조사보고서: 수험전쟁에 시달리는 청소년. KBS 제 1라디오
  18. 이미리(2000). 일상생활의 어떠한 경험이 초기 청소년의 폭력행동과 관계가 있는가: 연구보고 99-p 06. 한국청소년개 발원
  19. 이미리(1996). 청소년 우울증 수준에 있어서의 문화적 차이와 일상생활활동 경험과의 관계. 아동학회지, 16(2), 23-36
  20. 이미리(1995). 고3 청소년의 시험스트레스에 대한 대처전략과 우울증 수준과의 관계: 복합적 스트레스와의 관계를 중심으로. 대한가정학회지, 33(5), 89-98
  21. 이미리, 정현숙(1997) 청소년의 입시스트레스 척도 개발 연구. 한국심리학회지 발달, 10(1), 144-154
  22. 이홍구, 박성준(1999). 청소년의 여가활동참가와 학교생활적응의 관계. 한국레크리에이션교육학회지, 1(1), 41-50
  23. 이홍구, 신효식, 김효심(1998). 청소년이 지각한 사회 적지지, 일상적 스트레스와 부적응 관계 분석 을 위한 연구. 한국가정관리학회지, 16(4), 29-39
  24. 원형중(1990). 중고등학생의 일상생활 실태와 여가 활용에 관한 조사연구. 여가레크레이션연구, 7. 91-119
  25. 원호택(1990). 청소년 범죄행동 유발요인에 대한 연구. 한국형사정책연구원
  26. 정용교(1999). 집단따돌림의 다양한 유형과 교육적 극복방안. 한국청소년연구, 10(2), 143-170
  27. 채구묵(1997). 청소년비행의 원인과 치유방안 입시 위주의 교육으로 인한 스트레스와 비행과의 관계를 중심으로. 서울대 사회복지연구소 사회 복지연구 . 227-253
  28. 한국방송공사(1995). 국민생활시간조사. 한국방송공사
  29. Bachman, J. G. & Schulenberg, J. (1993). How part-time work intensity relates to drug use, problem behavior, time use, and satisfaction among high school seniors: Are these consequences or merely correlates? Developmental Psychology, 29(2), 220-235 https://doi.org/10.1037/0012-1649.29.2.220
  30. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge. MA: Harvard University Press
  31. Caldwell, L. L., Smith, E. A, & Weissinger, E. (1992). The relationship of leisure activities and perceived health of college students. Society and Leisure, 15(2), 545-556
  32. all, K. T., Mortimer, J. T., & Shanahan, M. (1995). Helpfulness and the development of competence in adolescence. Child Development, 66, 129-138 https://doi.org/10.2307/1131195
  33. Csikszentmihalyi, M. & Larson, R. (1984). Being adolescent: Conflict and growth in the teenage years. NY: Basic Books Inc.
  34. deVries, M. W. (1992). The experience of psychopathology: Investigating mental disorders in their natural settings. Cambridge: Cambridge University Press
  35. Frazier, J. A. & Morrison, F.J. (1998). The influence of extended year schooling on growth of achievement and perceived competence in early elementary school. Child Development, 69, 495-517 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06204.x
  36. Fuligni, A. & Stevenson, H. (1995). Time use and mathematics achievement among American, Chinese, and Japanese high school students. Child Development, 66, 830-842 https://doi.org/10.2307/1131953
  37. Goodnow, J. J. (1988). Children's household work: Its nature and function. Psychological Bulletin, 103, 5-26 https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.1.5
  38. Holmbeck, G. N. & Hill, J. P. (1991). Conflictive engagement, positive affects, and menarche in families with seventh-grade girls. Child Development, 62, 1030-1048 https://doi.org/10.2307/1131150
  39. Honig, A. S. (1995). 아동기 스트레스. 연세대학교 생활과학연구소 강사초청 특별세미나
  40. Huston, A. C. & Wright, J. C. (1998). Mass media and children's development. In W Damon, 1. Sigel, & A. Renninger(Eds.), Handbook of child psychology. Child psychology in practice, 4, 999-1060. NY: Wiley
  41. Izard, C. E. (1991). The psychology of emotions. NY: Prenum Press
  42. Larson, R & Kleiber, D. (1993). Daily experiences of adolescents. In P. H. Tolan & B. J. Cohlerf Eds.), Handbook of clinical research and practice with adolescents(pp.125-145). NY: John Wiley & Sons, Inc.
  43. Larson, R, Kubey, R, & Colletti, J. (1989). Changing Channels: Early adolescent media choices and shifting investment in family and friends. Journal of Youth and Adolescence, 18, 583-599 https://doi.org/10.1007/BF02139075
  44. Larson, R, Raffaeli, M., Richards, M. H, Ham, M., & Jewell, L. (1990). Ecology of depression in late childhood and early adolescence: A profile of daily states and activities. Journal of Abnormal Psychology, 99(1), 92-102 https://doi.org/10.1037/0021-843X.99.1.92
  45. Larson, R, Richards, M. H, Moneta, G., Holmbeck, G., & Duckett, E. (1996). Changes in adolescents' daily interactions with their farnilies from age 10 to 18: Disengagement and transformation. Developmental Psychology, 32(4), 744-754 https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.4.744
  46. Larson, R & Richards, M. H (1991). Boredom in the middle school years; Blaming schools versus blaming students. American Journal of Education, 99, 418-443 https://doi.org/10.1086/443992
  47. Larson, R. W, & Verma, S. (1999). How children and adolescents spend time across the world: Work, play, and developmental opportunities. Psychological Bulletin, 125(6), 701-736 https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.701
  48. Lawton, M. P. (1983). Time, Space, and Activity. G. D. Rowles & R. T. Ohtai Eds.). Aging and Milieu: Environmental Perspectives on growing old(pp. 41-61). NY: Academic Press
  49. Lee, M. & Larson, R. (2000). The Korean 'Examination Hell': Long hours of studying, distress, and depression. Journal of Youth and Adolescence, 29(2), 249-270 https://doi.org/10.1023/A:1005160717081
  50. Petersen, A. C. & Hamburg, B. A. (1986). Adolescence: A developmental approach to probelms and psychopathology. Behavior Therapy, 17, 480-499 https://doi.org/10.1016/S0005-7894(86)80090-9
  51. Stevensen, H. W. & Lee, S. (1990). Context of achievement, monographs of the society for research in child development, 55(1-2, serial No. 221)
  52. Verma, S. (1998). Daily effects of academic stress on psychological states and family interactions of Indian adolescents. Paper presented International Society for Behavioral Development. Berne, Switzerland
  53. Windle, M.(1992). A longitudinal study of stress buffering for adolescent problem behaviors. Developmental Psychology, 28, 522-530 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.3.522