A Study on the changes the electronic game by the times

전자게임의 시대별 변천과정에 관한 연구

  • 은광하 (한국기술교육대학교 디자인공학과) ;
  • 이동연 (한국기술교육대학교 디자인공학과)
  • Published : 2002.02.01

Abstract

Nowadays, in accordance with our information-oriented society, industries based on digital Technology have been quickly developing all over the world. This industryhas been playing an important role in improving the quality of peoples'lives so far and will continue to do so, both culturally and socially through industrial and economic aspects. Particularly, the electronic game, on e of the representatives, is providing an intensive value-added segment to the entertainment industry. Games are deeply rooted in people's lives and have a big influence on the industry, society and culture, even our life styles. Consequently, this study is investigating change the electronic game by the times and analyzing the game entity. It is based on the research and analysis of the transition of electronic games in each era. From now on, we will look forward, using previous material in an attempt to forecast the right direction of electronic game design in the future.

오늘날 정도화 사회의 도래로 인하여 산업, 경제적 측면에서 디지털 기술을 바탕으로 한 산업이 급속도로 발달하고 있다. 또한, 사회, 문화적 측면에서는 사람들의 삶의 질적 두둔이 무엇보다도 중요하게 두각되고 있다. 이러한 배경에서 최근 가장 주목을 받고 있는 대표적인 것으로 엔터테인먼트 산업을 들 수 있다. 이것은 기술 집약적인 고부가가치 산업으로서 사람들의 생각과 욕구를 충족시켜주는 삶의 중요한 요소로서 자리잡게 되었다. 특히, 전자게임은 첨단 기술의 발달과 함께 산업, 사회, 문화의 측면에 영향을 줄 뿐만 아니라 사람들의 생활에 깊숙이 자리잡게 되었다. 따라서 본 연구에서는 사회 전반에 걸쳐 큰 이슈로 주목 받고 있는 전자게임에 대한 시대별 변천과정의 내용과 더불어 구성 요소별 운석을 통해서 전자게임의 변천과정(Changes the electronic game by the times)의 흐름을 연구 하였다. 이 연구를 통하여 향후 전자게임 디자인의 올바른 방향 제시를 위한 연구자료로 활용하고자 한다.

Keywords