An analysis of the interpretations of the symbols on an archaeological dodecahedron with pentagon facets and proposals of a new game method obtained by a creativity tournament

5각 12면 체의 기호해석과 이를 이용한 새로운 놀이 방법의 창안에 대한 분석

  • Published : 2002.03.01

Abstract

We present a long term projects of which an interpretation of the symbols and proposals of the original idea of new game method using by an archaeological dodecahedron with pentagon facets was unearthed on the kansan districts in Chungnam to the high school students participated in a creative tournament of the love of science and Taejeon. As a results, students interpreted the twelve symbols intaglioed on the dodecahedron with pentagon facets as numbers, duodecimal system, compass direction, five elements, etc. And also many students proposed original ideas for the game using the dodecahedron based on the principle of Um(-) and Yang(+) with the five elements, game of numbers, game of board, and so on. In this study we suggests that the creative program using the dodecahedron can be applicable to the creative education for gifted and talented youth.

제4회 대전사랑·과학사랑 창의력대회에 참가한 3명 1조의 고등학생들에게 충남 서천군 한산지방에서 출토된 5각 12면체로 만들어진 속이 빈 토기의 12 면에 나타나 있는 기호를 해석하게 하고, 이 유물의 활용성 예측과 5각 12면체를 활용한 새로운 놀이 방법을 창안해 보도록 장기문제로 제시하였다. 그 결과 학생들은 5각 12면 체에 음각된 12개의 기호를 숫자, 십이지, 방위, 오행 등으로 해석하고 있었다. 특히 이 5각 12면체를 오늘날 놀이 도구로 활용할 수 있는 방안 찾기에서는 음양 오행진 놀이, 숫자 놀이, 말판놀이 등 아주 독창적인 아이디어들이 많이 제안되었다. 따라서 본 연구에서는 5각 12면체를 이용한 창의성 프로그램이 영재들의 창의성 교육에 활용될 수 있음을 제안하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김경일, '갑골문 박사 김경일 교수의 제대로 배우는 한자교실', 바다출판사, 1999
  2. 오 산, '중국역대 장식 문양', 춘추각, 1996
  3. 정연종, '한글은 단군이 만들었다', 넥서스, 1996
  4. 국립중앙과학관, '전퉁과학기술 조사연구(II)', 국립중앙과학관학술총서 6, 1994
  5. 정동찬 외, '겨레과학인 우리공예', 민속원, 1999
  6. 손보기, '전통과학기술의 보존 및 육성을 위한 기반 조성 방안 연구', 과학기술정책관리연구소, 1996
  7. 유경로, '한국 천문학사 연구', 녹두, 1999
  8. 김명환 외. '학생과학프로젝트경시대회 운영 결과 보고서', 한국과학재단, 2000