Abstract
One of the characteristics the agent-based negotiation model has is that we have to input the related parameters together. Considering such properties as vagueness, incompleteness and dynamism B2B domain inherently has this may be an unreasonable request. In this paper we suggested a user interface model for B2B negotiation which mainly focussed on this problem. The suggested model supports such functions as a two dimensional negotiation space, diverse negotiation modes and emotion-based control mechanism. In this paper, we tried to show how these three functions can be used for improving the usefulness of the existing agent-based negotiation model.
기존의 에이전트 기반 협상 모델이 갖는 특징 중의 하나는 협상에 필요한 사용자의 요구 조건 및 관련 정보들을 일괄적으로 입력해야 한다는 점이다. 이것은 B2B 고유의 속성인 모호성, 불완전성 및 동적 성질 등을 감안 할 때, 지나치게 무리한 요구가 될 수 있다. 본 논문에서는 이 문제에 초점을 맞춘 B2B 협상용 사용자 인터페이스 모델을 제안하였다. 제안된 모델은 2차원 협상 공간, 다양한 협상 모드, 감성 기반 제어 도구 등을 지원한다. 우리는 본 논문에서 이런 세 가지 기능이 기존의 에이전트 기반 협상 모델의 유용성을 어떻게 개선시킬 수 있는지를 입증해 보인다.