GIS 기법을 이용한 대규모 매립지반의 장기침하 예측

Prediction of Long-term Settlement in the Big Reclamation Site Using GIS

  • 김홍택 (홍익대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 이혁진 (홍익대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 김영웅 (인천국제공항공사 건설시험소) ;
  • 김진홍 (한석 엔지니어링 토질부) ;
  • 김홍식 ((주) 건설진흥공단)
  • 발행 : 2002.04.01

초록

본 연구의 주된 목적은 지리정보체계(GIS, Geographic Information System) 기법을 활용하여 대규모매립지반의 장기적인 침하관리를 보다 효율적으로 수행할 수 있는 새로운 접근방법을 제시함에 있으며, 또한 제시된 GIS 기법 등을 활용하여 선행재하공법이 적용된 인턴국제공항 부지 전체연약층의 향후 예상침하량을 추정하여 보았다. 이 과정에서 공사 중 및 현재까지 측정된 다양한 침하량 계측자료가 분석되었으며, 아울러 Nagaraj 등의 이론을 토대로 한 재압축 지수의 산정과 Mesri & Godlewski가 제시한 과압밀상태에서의 2차압밀계수재압축지수 사이의 비를 정의하는 관계식 등을 토대로 2차압밀계수의 결정이 이루어 졌다.

In this study, GIS(Geographic Information System), a new approaching method, is proposed to effectively manage long-term settlements in the big reclamation sites. To verify an applicability of the proposed method, the prediction of long-term settlements which may occur in the overall soft deposits of the Incheon International Airport is carried out. During the process of the prediction of long-term settlements, measured settlement data obtained from an early stage of preloading are analyzed in detail. For purposes of the analysis, an estimation of the recompression index is also made based on the Nagaraj's research results. The coefficient of the secondary consolidation is further determined based on the relationship presented by the Mesri & Godlewski, which defines a ratio between the coefficient of the secondary consolidation and the recompression index.

키워드

참고문헌

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