A Study on Check Pattern Expressed in Modern Fashion

현대 패션에 나타난 체크 패턴 연구

  • 정혜정 (서경대학교 예술대학 디자인학부)
  • Published : 2002.03.01

Abstract

This study was intended to inquire into Check Pattern. The purpose of this study attempted to make a systematic investigation of the characteristic of the Check Pattern, the checker using vertical and horizontal lines which was the universal plastic element and inquire into it in terms of era, designers and combined work. By doing so, this study attempted to Investigate the phase of the Check Pattern in world fashion and further forecast the future of checker design applicable to the 21th century fashion. The result can be summarized as follows : 1. Mondrim's neo-plasticism has not only had a great influence on Op Art and Minimalism work but is deeply related to fashion and textile design. Mondrian used vertical and horizontal line ad the dualistic element. 2. The checker is estimated to have been used since the Etruian times, though uncertain. and largely divided into the Madras check and Scotland Check. Though the origin of the tartan representation of the Scotland check can not be accurately found out, it began to emerge in around the 13th century. 3. Check Pattern has began to be widely used with the development of the textile industry since 1826 and been used in every typical Sihoutto appearing in each era up to the present. And Check Pattern is used most designer in the world, who represent their own personality in their works. This study could find out that the checker is the element of Infinite applicability in the future. It is expected that the sophisticated and beautiful design using the chocker will be presented by many korean designer though the overall and systematic study of the checker.

Keywords

References

  1. 김민자. '예술로서의 의상디자인'. 대한가정학회지 27권 2호. 1989. p.5
  2. McDowell. Colin. McDowell's Directory of Twentieth Century Fashion. New Jersey: Prentice-Hall. 1985. p.28
  3. 이은영 '복식의장학'. 교문사. p.46
  4. 정병관 外. 현대 미술의 동향. 미진사. 1987. p.162
  5. 장력다발저. 추상미술의 역사. 미진사. 1990. p.60
  6. 辛宗泰. 'Piet Mondrian 論' 啓明大學校大學院석사학위 논문. 1985. pp.3-4
  7. 장루이페리에 편저. 김정희 역. 20세기 미술의 모험, 에이피인터내셔널. 1990. p.174
  8. 全惠淑. '몬드리안 그림에 있어서의 수직. 수평선 연구' 이화여자대학교 석사학위논문. 1984. p.16
  9. De Stiji 운동 1917년에 창립 되었으며 그해 10 월 'De Stiji'지를 창간하였다. 이 데 스틸 그룹은 공통된 조형 원리를 각 예술 분야마다 예술가는 예술의 순수한 조형 작품의 제작과 이 순수한 조형예술을 위한 공명심을 지니고 작품 활동을 해야 한다고 주장했다
  10. 장루이페리에 편저. 전게서. p.174
  11. 손미희. 임영자, '페미니즘이 현대 패션에 미친 영향에 관한 연구', 복식 32호, 한국복식 학회. 1997. p.267
  12. 정병관外. 전게서. p.169
  13. 전혜숙. 전게서. p.46
  14. 金成恩, '20세기 미술사조와 현대의상에 관한 연구' 건국대 학교 대학원. 1989. p.20
  15. 共鍾秀. 'Optical Art에 관한 연구' 경남대학교 교육대학원 석사학위 논문. 1990. PP.1-16
  16. 鄭海先. 'Op Art 와 현대 패 션에 관한 연구' 경상대학교 대학원 석사학위 논문. 1992. p.6
  17. 윤난지 역. 20세기의 미술. 도서출판 예경
  18. Jasia Reichardt. Concept of Modern Art- Op Art. London: James & Hudson. 1966. p.239
  19. Atkins. Robert. Artspeak: A Guide to Contemporary Idea. Movements. and Buzzwords. New York: Abeville Press. 1990. p.99
  20. 나현신. '복식의 미니멀리즘 양식'. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문. 1996. pp.20-26
  21. 신상욕, 서양복식사, 수학사. 1997. p.64(기하학적 문양은 기원전 2500년전의 이집트 벽화에서부터 볼 수있다
  22. 김종복. Textile II. 도서출판 라사라. 1990. pp.127-128
  23. 마드라스(Madras ) : 인도의 지명으로 타밀어로는 ccnnal이며 이며 맹골만의 코로만텔 해안. 마드라스라는 이름은 1640-1693년 에 영국 동인도 회사가 요새 겸 무역기지를 건설던 어촌 마드라스 파트남의 준말 그때 이곳은 면직물 산업을 주로 하고 있었으며 영국인틀은 직조공과 토박이 상인틀을 불러들여 요새 가까이에 살도록 한데서 비롯됨
  24. the Textile Art. p.78