DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Implementation of Information Management System for Library

정보화경영시스템의 도서관 적용에 관한 연구

  • Published : 2002.03.01

Abstract

According to increase share ratio of information on library be unable bring to maintain knowledge and information resource management for information audit and control on management vision in non-profit organization. Application of information management system was necessary to the systems integration and total management activity in total management system of organization. Library must be to investigate knowledge and information promotion and management innovation needs to consider to gather into a bundle problems to include social and economic requirements. This research be able to adaption all library standardization rule review adapt ability of information management system through the analysis compared to various developed performance indicator for library and level evaluation indicator for information management system. Library will be expanse efficiency of organization, satisfaction of users and level up the National competition through the adaptation of information management system.

비영리 조직인 도서관에서 정보화가 차지하는 비중이 점차 증대됨에 따라 시스템에 대한 감리와 통제만으로 지식정보자원관리를 조직의 경영목표에 적합하도록 유지하는 것이 어렵게 되었다. 그러므로 조직의 종합적인 경영체제 내에서 전체 경영활동과 통합되고 융화될 수 있도록 정보화 경영시스템의 적용이 필요하다. 도서관에서도 조직의 전략적 측면이나 사회 ·경제적인 요구들을 포함하는 포괄적인 문제를 고려하여 지식정보화 촉진과 경영혁신을 추구해야 한다. 본 연구는 모든 도서관에 적용할 수 있는 표준화된 규격으로 정보화경영시스템의 적용을 검토하였다. 이를 위해 지금가지 다양하게 개발된 도서관 성과지표와 정보화경영시스템의 수준평가표를 비교, 분석 하였으며, 도서관은 정보화경영시스템 도입을 통하여 조직의 효율성과 이용자 만족을 제고하고 나아가 국가경쟁력을 향상시킬 수 있게 될 것이다.

Keywords

References

  1. 國立大學圖書館協義會 自己評價基準檢討委員會. 1993. 國立大學圖書館における自己點檢·評價 に向けて提言. '大學圖書館硏究;. 42: 77-80
  2. 기업정보화 지원센터. 2000. '2000 기업 정보화 수준평가 결과보고서'. 서울: 기업정보화 지원센터
  3. 박재용. 2001. 지식경영을 위한 정보화경영체제 도입성과에 관한 연구. '대한경영학회 추계학술발표논문집'
  4. 杉山誠司. 2000. 私立大學圖書館における經營改革としての自己點檢·評價活動. '現代の圖書館'. 38(1): 10-11
  5. 森淳一. 1999.'情報化經營;情報價値のボニ夕スを求めて' . 京都 : 嵯峨野書院
  6. 濟賀宣昭. 1998. 電子圖書館經營論. '現代の圖書館'. 36(4) 277에 의ㅓ 필자가 재구성함
  7. 조윤희, 박재용. 2001. 성공적인 도서관 경영혁신 방안에 관한 연구. '한국도서관정보학회지'. 31(1) : 143-165
  8. 조윤희. 2000. 도서관 성과지수 측정을 위한 국제표준 요지(상). '도서관문화'. 41(1) : 40-46
  9. 중소기업청. 2000a. '정보화경영체제 부속서(참고지침)'. 서울 : 중소기업청
  10. 중소기업청. 2000b. '정보화경영체제 가이던스'. 서울 : 중소기업청
  11. 중소기업청. 2000c. '정보화경영체제 인증규격'. 서울 : 중소기업청
  12. 津田眞. 1999. '情報化經營の時代;第二の産業革命下での日本的經營の行方'. 東京 : 如水會
  13. 피터 드러커. 1995. '비영리단체의 경영'. 현영하 역. 서울 : 한국경제신문사
  14. 한국대학교육협의회. 2001. '대학종합평가편람'. 서울 : 한국대학교육협의회
  15. 한국도서관협회. 2001 . '대학도서관평가기준'. 서울 : 한국도서관협회
  16. 한국전산원. 2000. '지식정보자원관리 평가방법론 연구'. 용인 : 한국전산원
  17. Prophy, P. and Wynne, P.M. Management Information System and Performance Measurement for the Electronic Library: eLib Supporting Study(Miel2) Final Report. Preston: Central Lancashire
  18. EQUINOX. 2000. 'Library performance measurement and quality management system;performance indicators for electronic library services.' [cited 2002. 2. 14]. http://equinox.dcu.ie/index.html
  19. Evans, G. Edward. 1983. Management Techniques for Librarians. New York : Academic Press
  20. Poll, Roswitha and Boekhorst, Peter. 1996. Measuring Quality : International Guideline for Performance Measurement in Academic Libraries. Munchen : K.G.Saur
  21. Stueart, Robert D. and Moran, Barbara B. 1993. Library and Information Center Management. Englewood : Libraries unlimited