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Research of Application the Virtual Reality Technology in Chemistry Education

화학 교육에서 가상현실 기법의 활용에 대한 연구

  • Park, Jong Seok (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Sim, Gyu Cheol (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Jae Hyeon (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Hyeon Seop (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Ryu, Hae Il (Institute of Science Education, Kongju National University) ;
  • Park, Yeong Cheol (Institute of Science Education, Kongju National University)
  • 박종석 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 심규철 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 김재현 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 김현섭 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 류해일 (공주대학교 과학교육연구소) ;
  • 박영철 (공주대학교 과학교육연구소)
  • Published : 2002.10.20

Abstract

As the computer is popularized in individual and society, it is using in a many of area. In particular, there are many materials to learn a science knowledge using multimedia through computer. Many of them are web-based learning materials, which are developed by Java or Flash. Since the technology of the representation, storage, com-putation and communication in computer make progress, the environment of education is also developed. Especially, the internet and VR technology will cause the education to change. A key feature of VR is real-time interactivity, in that the computer is able to detect student input and instantaneously modify the virtual world. It is reported that using the VR simulation in chemistry education can increase student engagement in class, promote understanding of basic chem-ical principles, and augment laboratory experience. In this study, application way of the virtual reality technology in chemistry education is examined.

컴퓨터의 보급이 늘어나면서 여러 분야에서 컴퓨터를 유용하게 사용하고 있다. 교육 분야 중 특히 과학을 학습하기 위한 자료로 멀티미디어를 사용하는 것들이 많다. 최근에는 학습자의 흥미와 관심을 이끌기 위해 자바나 플래시를 사용한 웹 기반 자료들이 증가하고 있다. 이렇게 컴퓨터 분양의 표현, 저장, 계산 및 통신 기술의 발달로 새로운 교육환경이 제공되고 있다. 특히 인터넷과 가상현실 기술은 교육환경에서 큰 변화를 가져올 것으로 판단되고 있다. 가상 현실 기법으로 가장 큰 특징은 실시간 상호작용이다. 최근의 연구에 의하면 학습자의 참여를 증가시키기 위해 화학 교육에서 가상현실 시뮬레이션을 사용하고 있으며 그 결과 화학의 기본 개념에 대한 이해가 진작되었고 실험실활동을 보강할 수 있다고 보고되었다. 이에 본 연구에서는 화학 교육에서 가상현실 기법의 활용 방안에 대해 고찰하였다.

Keywords

References

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