DOI QR코드

DOI QR Code

Investigation of Undergraduate Students' Understanding on Fundamental Chemical Reaction Based on Electron Flow

전자 흐름에 기초한 기초적인 화학 반응에 관한 대학생들의 이해도 조사

  • Lee, Sang-Gwon (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Gwon, Jeong-Gyun (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Kim, Gyeong-Mi (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Guk-Tae (Department of Chemistry Education, Korea National University of Education)
  • 이상권 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 권정균 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 김경미 (한국교원대학교 화학교육과) ;
  • 박국태 (한국교원대학교 화학교육과)
  • Published : 2002.06.20

Abstract

The purpose of this study was to investigate undergraduate students' preconception about the needed knowledge to understand organic reactions based on electron flow and undergraduate students' ability that understand fundamental chemical reaction based on electron flow, and was to offer pertinent teaching and learning method. For this study, 18 sophomores that majored in chemistry education of H University, were sampled. Test papers were newly developed that based on previous research. Undergraduate students' response was classified and reasons of the response were qualitatively analyzed by interview. According to the results of this study, it was found that undergraduate students had good understanding on the concept about the electron configuration of atoms and on the concepts about the needed knowledge to understand chemical reactions based on electron flow. But they didn't apply the concepts to the fundamental chemical reaction. Therefore, teaching and learning strategy that apply the needed concepts to understand chemical reactions based on electron flow to chemical reactions should be developed.

이 연구의 목적은 대학생들이 유기화학 반응을 전자의 흐름으로 이해하는데 필요한 기초 지식에 대하여 어떤 선개념을 가지고 있으며, 기초적인 화학 반응을 전자의 흐름으로 이해하는 능력은 어느 정도인지 조사하여 교수 학습 방법에 도움을 주고자 하는데 있다. ?見?위해 H 대학교 화학교육과 2학년 18명을 연구 대상으로 선정하였고, 선행연구에서 밝혀진 연구결과를 근거로 하여 예비검사를 거쳐 검사도구를 개발하였다. 개발된 검사도구로 지필검사를 실시하여 대학생들의 응답을 통계처리 하였고, 통계적인 의미를 정성적으로 확인하기 위하여 면담을 실시하였다. 연구 결과, 대학생들의 원자의 전자배치에 대한 개념과 전자의 흐름에 기초하여 화학 반응을 이해하는데 필요한 기본 개념들에 대한 이해도는 높았으나, 이 개념들을 기초적인 화학 반응에 적용시키지는 못하였다. 그러므로 전자의 흐름에 기초하여 화학 반응을 이해하는데 필요한 기본 개념들을 화학 반응에 적용할 수 있게 하는 교수 학습 전략의 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. Ausubel, D. P. Educational Psychology: A Cognitive View; Holt, Rinehart and Winston: New York, U.S.A.,1968.
  2. Johnson, P. M.; Gott, R. Science Education 1996, 80,65.
  3. Galili, I. International Journal of Science Education1996, 18, 256.
  4. Osbern, J. F. Science Education 1996, 8, 53.
  5. McMurry, J. Organic Chemistry; 5th ed.; Brooks/Cole:Pacific Grove, CA, 2000, pp 3-73.
  6. Wentland, S. H. Journal of Chemical Education 1994,71, 3. https://doi.org/10.1021/ed071p3
  7. Fountain, K. R. Journal of Chemical Education 1997,74, 354. https://doi.org/10.1021/ed074p354
  8. 교육부 고등학교 과학과 교육과정 해설; 대한교과서주식회사: 1994.
  9. 최병순;문영삼;신재섭;김대수;현종오 고등학교 화학 II ; 한샘출판사: 1997.
  10. 김시중;문정대;이종면;구창현;이상진 고등학교 화학 II; 금성출판사: 1997.
  11. Oxtoby, D. W.; Gillis, H. P.; Nachtrieb N. H. ModernChemistry; 4th ed.; Saunders College Publishing, 1999;pp. 63-97.
  12. Solomons, T. W. G. Organic Chemistry; 6th ed.; JohnWiley and Sons: New York, U.S.A., 1995; pp 3-46.
  13. 여수동;여환진;장영근;이규옥 고등학교 화학 II; 청문각: 1997; p 376
  14. 오제직;김종희;박병빈;최석남 고등학교 화학 II; 교학사: 1997; p 377

Cited by

  1. Pre-service Elementary Teacher’s Understanding of Chemical Reaction in the Elementary Science Textbook of the 2015 Revised Curriculum vol.33, pp.6, 2021, https://doi.org/10.13000/jfmse.2021.12.33.6.1488