인성교육을 위한 학급경영시스템 설계 및 구현

The Design and Implementation of Class Management System for Humanity Education

  • 김경택 (광주교육대학교 교육대학원 초등전산교육과) ;
  • 김철 (광주교육대학교 교육대학원 초등전산교육과)
  • Kim, Gyeng-Tek (Kwangju National University of Education, Dept. of Computer Science Education) ;
  • Kim, Chul (Kwangju National University of Education, Dept. of Computer Science Education)
  • 발행 : 2001.03.30

초록

인성교육은 세계 어느 나라를 막론하고 형식적 교육이 이루어진 이후로 교육의 가장 궁극적이고 핵심적인 문제가 되어 왔다. 본 논문에서는 다인수 학급에서 결여되기 쉬운 아동, 교사간의 인간관계의 친밀성, 신뢰성, 개방성을 촉진하고, 아동 상호간의 집단 활동을 통해 긍정적 인간 관계를 경험하기 위한 "인성교육을 위한 학급경영시스템"을 구축하였다. 학급경영시스템은 단순한 자료제시에서 벗어나 인성요소를 통합적으로 지도하는 통합시스템의 성격을 지니고 정보화의 급속한 발전 속에 학생들의 컴퓨터 활용능력뿐만 아니라 정보사회에 능동적으로 대처할 수 있는 시스템 모델이다.

Humanity education is the urgent and final problem of education all over the world. This study tries to promote intimate relationship, reliability, and openness between children and teacher which lack in intensive class, and establishes "Class Management System for Humanity Education" to experience an affirmative human relationship with children' s mutual group activities. "Class Management System for Humanity Education" is an integral system guiding a humanity factor only not presenting data, and is an appropriate system model for meeting information-oriented society actively as well as applying computer.

키워드