A Design and Implementation of Web-Based Reading System for Reinforcing Interactivity

상호작용을 강화한 웹기반 독서교육 시스템의 설계 및 구현

  • Eum, Jong-Jin (Seoul Yonggok Elementary School) ;
  • Jun, Woo-Chun (Department of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 엄종진 (서울 용곡 초등학교) ;
  • 전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2001.03.30

Abstract

In this paper, we present a Web-based reading system. The existing Web-based reading systems have not provided adequate interactivity among students, teachers and parents so that those systems could not achieve good effects. Our system is designed and implemented to reinforce interactivity using advanced communication technologies. The design principle is based on the constructivism so that we let students learn for themselves. Our system also provide various evaluation processes for enhancing students' understanding.

본 연구에서는 새로운 웹기반 독서교육 시스템을 제안한다. 기존의 웹기반 독서교육 시스템은 웹 문서의 대부분을 클라이언트에 독립적인 HTML과 자바스크립트만을 이용하여 구현하였기 때문에 학습자의 상호작용이 떨어져 독서교육의 효과가 미흡하였다. 본 논문에서는 서버/클라이언트간에 시간과 공간의 제약을 받지 않고 상호작용이 가능하도록 ASP, MS-SQL 7.0 서버와 Visual Basic 6.0을 혼용한 웹 기반 독서교육 시스템을 설계하고 구현하였다. 본 연구의 목적은 장차 보편화될 원격교육 시스템에서 학습자의 독서능력을 향상시킬 수 있는 웹기반 독서교육 시스템을 구현하여 시간과 공간의 제한을 받지 않고 학습자 학부모 교사의 상호작용을 통하여 독서 교육을 효과적으로 수행할 수 있는 체제가 되도록 하는 데 있다.

Keywords