The Design and Implementation of Learner-Analyzing System in the Web-based Distance Education

Web기반 원격교육에서 학습자 분석 시스템의 설계 및 구현

  • Choi, Kyung-Ho (SearHai Elementary School) ;
  • Lee, Soo-Jung (Inchon National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Lee, Jae-Ho (Inchon National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 최경호 (서해초등학교) ;
  • 이수정 (인천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이재호 (인천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2001.03.30

Abstract

As the result of the rapid development of communication technology makes the circumstance and method of education change, distance education is adapted to new fields of education so that students can be educated what they need in the time and space which they want instead of relying on the existing physical frameworks. In this paper Learner-Analysing System was designed and implemented in the distance education based on the web. For the easy access and the demand of customers, this Learner-Analysing System is composed of the Q&A-processing module which can produce proper results for questions and acquisitions of their own study materials through efficient search, and the student-analyzing module for reinforcement of feedback through correct analysis.

정보통신 기술의 비약적인 발달은 교육환경 및 교육방법에도 커다란 변화를 야기하고 있으며, 결과적으로 학생들이 기존의 물리적 틀 안에서 교육을 받기보다는 자신의 필요에 맞는 학습을 원하는 시간과 공간에 맞추어 받을 수 있는 새로운 교육 환경으로서 원격교육이 여러 분야의 교육에 적용되고 있다. 본 논문에서는 Web기반 원격교육에서 학습자 분석 시스템을 설계 구현하였다. 본 학습자분석 시스템은 수요자들의 요구를 수용하고 원하는 자료에 쉽게 접근 할 수 있도록, 효율적인 검색을 통한 자신의 학습자료 획득과 질문에 대한 적절한 결과를 도출할 수 있는 Q&A처리모듈, 학습자에 대한 올바른 분석을 통해 Feedback을 강화시킬 수 있는 학습자 분석모듈로 구성했다.

Keywords