학생관계관리 모델을 적용한 홈페이지 개발

Development of Homepage by using eSRM Model

  • 박주환 (부천심곡초등학교) ;
  • 오성균 (서일대학 전자계산과) ;
  • 이재호 (인천교육대학교 컴퓨터교육과)
  • 발행 : 2001.06.30

초록

고객관계관리 기술은 고객의 로열티 향상을 통해 이익 증대를 목적으로 한다. 현재 인터넷상의 교육용 사이트들은 구조화되지 못한 경우가 대부분이며, 아동 개개인에 대한 차별화된 서비스는 제공하지 못하고 있는 실정이다. 고객과 기업의 관계는 아동과 교육 사이트의 관계와 크게 다르지 않으므로 교육환경에서도 유용하게 이용될 수 있다. 본 논문에서는 CRM 이론에 대하여 알아보고, CRM 이론이 적용된 상업용 사이트와 널리 알려진 교육용 포탈사이트 및 학교 홈페이지를 분석하여 효율적인 학생관계관리를 위해서는 어떤 개인화된 서비스가 필요하며, 학교 홈페이지가 어떠한 형태로 설계되어져야 하는지에 대해 알아보았다. 그리고 회원가입, 관리자메뉴, 개인화설계, 학생에 대한 오퍼, 커뮤니케이션 측면에서 부분적으로 구현하였다.

Customer relationship management skills seeking to increase profits through an elevation in customer loyalty. Education sites are not structured, and are not able to provide the customers with needed services. As the company-customer relationship is not much different from the education portal site-student relationship, CRM can be utilized in educational environments as well. This paper looked into the CRM theory, and through analyses of CRM-applied commercial sites and well-known education portal sites and school homepages, aims to present which individualized services are needed and how school homepages should be designed for effective student relation management. On the basis of school homepage design, we implemented partly sign-up form, admin's menu, and personalization design.

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