Analysis on the Usage of Internet Games for Children with Decision Tree Rules

의사결정규칙을 이용한 아동의 교육용 인터넷 게임 활용실태 분석

  • Kim, Yong-Dae (Chongju National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Jung, Hui-Suk (Chongju National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Choi, Eun-Jeong (Chongju National University of Education, Dept. of Computer Education) ;
  • Park, Byung-Sun (Chungbuk National University, Dept of Computer Science) ;
  • Han, Jeong-Hye (Chongju National University of Education, Dept. of Computer Education)
  • 김용대 (청주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정희석 (청주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 최은정 (청주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박병선 (충북대학교 전자계산학과) ;
  • 한정혜 (청주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2001.09.30

Abstract

The Internet Game is widespreaded quickly on web, and there are many kinds of funny games for users to use easily, so that can be applied to ICT(Information Communication Technology)education. In this paper, we provide the analysis on the usage of Internet games for children and teachers that is conducted by the decision tree algorithm, which is one of the popular data mining techniques. The results show the pattern of children's and teachers' usages of Internet games.

인터넷 게임은 인터넷의 등장과 함께 급속하게 보급된 형태로 사용자가 이용하기 쉽고 게임의 종류가 다양하고 재미있다는 점에서 현재 학교현장에서 실시되고 있는 ICT 교육에 효과적인 교육방법으로 응용될 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 ICT 교육에 활용될 수 있는 여러 자원 중 인터넷 게임에 대하여 아동들의 인터넷 게임 사용실태를 분석하고, 데이터 마이닝의 의사결정나무를 통하여 아동의 컴퓨터 사용에 따른 인터넷 게임에 대한 패턴을 도출하며, 또한 교사들의 활용실태를 조사함으로써 인터넷 게임 개발 필요성과 이를 초등 ICT 교육에 보다 효과적으로 적용할 수 있는 실증적 방향을 제시하였다.

Keywords