인터넷 이용고객의 장기지향성에 대한 탐색적 연구 -관계기간의 조절효과-

A model of internet customer long-term orientation: The moderating effect of relationship length

  • 발행 : 2001.05.19

초록

인터넷비즈니스 기업이 고객과의 성공적인 관계유지를 위해서는 자신들이 구축한 고객베이스내 고객들간 태도나 구매행동패턴 차이에 대한 정확한 이해가 선행되어야 한다. 이러 한 맥락에서 본 연구는 인터넷 고객의 장기지향성에 영향을 미치는 선행변수와 장기지행성 간의 관계가 거래 특성변수인 거래기간에 따라 어떠한 차이가 있는지를 탐색적으로 살펴보 았다. 탐색적 연구문제를 검증하기 위해 인터넷 쇼핑몰에서 상품구매 경험이 있는 고객을 대상 으로 수집된 자료를 분석하고, 분석결과에 대한 전략적 시사점에 대해 논의하였다.

To sustain successful relations with its customers, an internet business enterprise has to understand precisely the difference between customers' behaviour and their purchasing behaviour pattern on its customer basis. For this purpose, I closely looked into what difference there was between a leading variable which had an effect on internet customer long-term orientation and a special variable depending on period of transactions To prove this research, I analyzed collected data in which customers had experienced in shopping at internet shopping mall and discussed strategic current issues about its analytic results.

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