부산지역 백화점의 소비자 특성 분석

Analysis of Consumer Characteristics of Department stores in Pusan

  • 발행 : 2001.12.01

초록

본 연구는 다양한 소매업태 중에서 고품격 차별화 경영으로 고급 소매업으로서 부동의 자리를 유지하고 있는 국내 백화점 사업부문 중 부산지역에 위치한 백화점의 소비자 특성에 대한 분석을 통하여 급격한 경쟁환경의 변화와 소비자 변화에 대응하고자 하는 목적에서 이루어졌다. 이를 위해 현대백화점 고객을 대상으로 첫째, 고객의 백화점 이용 실태, 둘째, 주요 경쟁 점 대비 현대 백화점 부산접의 경쟁력, 셋째, 경쟁환경 변화가 현대백화점 부산접에 미치는 영향 등을 통해 부산지역 백화점의 소비자 특성을 파악하였다. 이러한 연구는 백화점 소비자 특성에 대한 이해를 도움으로써 백화점의 마케팅과 판촉전략 수립을 위한 기초자료로 사용될 수 있으며 백화점과 타 소매업태들과의 경쟁에 대한 전략적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 여겨진다.

The purpose of this study is to deeply understand consumer characteristics of department stores in pusan to cope with intensive competition of distribution channels. To complete this purpose, literature study was done through secondary data, than statistical research was conducted from 23th April to 17th May, 2001, through interview with 600 consumers of Hyundai department store in Pusan. Consumers of department stores earn more money than average, and they purchase fashion goods rather than necessities at department stores. Thus to deal with discount store, department stores need to lay stress on prestigious image and fashion goods. And to deal with other competitive department stores, they have to develope more distinctive and superior marketing mix than counter part. These days distribution situations of pusan are changed owing to prohibition of shuttle bus, opening of second section of subway line 2, and opening of Lotte department store at Dongrae. Thus departments stores also have to investigate the change of shopping behavior of consumers.

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