기술의 사회적 선택과 기술학습: 이동통신 기술개발 사례분석

The Social Shaping of Technology and Technological Learning: A Case Study on the Development of Korean Mobile Telecommunication System

  • 발행 : 2001.06.01

초록

본 연구에서는 기술의 사회적 선택과정과 기술학습을 연계시켜 살펴볼 수 있는 모델을 개발하고 그 모델에 입각해서 사례분석을 수행하였다. 모델개발과 관련해서는 기술공동체의 구조적 특성이 기술학습에 영향을 미친다는 기술학습론의 논의와 제도형성과 제도효과에 대한 조직사회학과 기술사회학의 논의를 종합하여, '기술정치'와 '기술학습'을 수행하는 주체인 기술공동체의 개념을 정립하였다. 그리고 이에 바탕해서 기술정치와 기술학습의 상호작용 메커니즘을 개념화하였다. 사례분석은 우리 나라이동통신기술개발을 대상으로 이루어졌다. CDMA기술과 GSM기술을 개발하는 국가연구개발사업과 국가표준결정 과정을 중심으로 어떻게 정책결정이 이루어졌으며, 이 정책이 각 기술공동체의 기술학습활동에 어떠한 영향을 미쳤는가를 분석하였다.

In this study, the conceptual model which can integrate the social process and technological teaming in technological innovation is developed and applied to the analysis of the cases on the innovation of Korean mobile telecommunication industry. Korean mobile telecommunication Industry has two peculiar characteristics. First, there have been rapid technological loaming and catching-up processes in Korean mobile telecommunication which have never been in other newly industrializing countries. Second, CDMA is the only multiple access mode which has been used in cellular phone service. It is the purpose of this study to analyse how these characteristics have been emerged during past ten years based on the suggested model integrating the social process of technology selection and technological learning.

키워드