Design of a Hybrid Fuzzy Controller for Speed Control of a Hydraulic Elevator Controlled by Inverters

유압식 인버터 엘리베이터의 속도제어를 위한 하이브리드 퍼지제어기의 설계

  • Published : 2001.02.28

Abstract

Due to the friction characteristics of cylinders and the rail of a passenger car, in the elevator actuated with hydraulic systems, there exist dead zones, which can not be controlled by a PID controller. To overcome the drawbacks, in this paper, we first try a hybrid controller which switches between a fuzzy logic controller and a PID controller. However, because the hybrid control scheme uses only a single type controller, except the switched layer, the high control performance can not be achieved. To solve this problem, we propose a new type fuzzy hybrid control scheme, which outputs of the output mixer arc controlled by a fuzzy logic. The hydraulic elevator system controlled by inverters has more then one switched layers due to the highly nonlinear characteristics. The proposed fuzzy hybrid control scheme achieves improved control performances by using both controllers with weighted outputs depend on the system status, to achieve improved control performances. The effectiveness of the proposed control scheme arc shown by simulation results, which the proposed fuzzy hybrid control method yields good control performance not only in the zero crossing speed region but also in the overall control region including steady-state region.

인버터를 적용한 유압식 엘리베이터 시스템은 펌프의 마찰과 실린더 패킹 및 탑승카와 레일의 마찰특성으로 인하여 PID 제어기로는 제어가 되지 않는 데드존이 생기게 된다. 본 논문에서는, 이러한 문제를 해결하기 위하여 먼저, 퍼지제어기와 PID제어기를 혼용하는 하이브리드제어기를 이용하는 방법을 시도한다. 그러나, 인버터를 적용한 유압식 엘리베이터는 비선형성이 강한 시스템이므로 두 제어기의 출력이 절환 되어야 하는 경계층이 다수인 경우가 대부분인데 반하여, 기존의 하이브리드제어기는 두 제어기의 출력이 절환되는 특정구간의 경계층을 제외하고는 전체 운전구간에서는 어느 한 제어기에만 영향을 받게 되므로 제어성능에 문제를 가지게 된다. 이에 따라 본 논문에서는, 출력혼합기의 출력비를 퍼지로직에 의하여 변경시키는 새로운 퍼지하이브리드제어기를 제안하여 기존의 하이브리드제어기의 문제점을 해결한다. 제안된 퍼지하이브리드제어기는 시스템의 상태에 따라서 두 제어기의 출력비를 달리하여 사용하는 방법으로 향상된 제어성능을 달성한다. 시뮬레이션 결과를 통하여, 제안된 퍼지하이브리드제어기가 극저속 속도영역에서 뿐 아니라 정상상태를 포함한 전 운전 영역에서의 제어 성능이 우수함을 보였다.

Keywords

References

  1. E. Sasaki, T. Matsudo, I. Nakamura and K. Hida, 'Hydraulic elevator to answer the needs of smooth and energy saving,' The Hitachi Hyoron, Vol. 75, No. 7, 1993
  2. E. Sasaki, I. Nakmnura and N. Arabori, 'Hydraulic elevators controlled by Inverter,' Japan Machinery Institute, Anthology of Lectures of Dynamics, No. 910-3, pp. 52-54, 1991
  3. K. Hatano and H. Kobayashi, 'Advancecd_control hydraulic elevator,' Japan Machinery Institute, Anthology of Lectures of Dynamics, No. 910-3, pp. 59-62, 1991
  4. J. T. Teeter, Mo-yuen Chow, J. J. Brickley, 'A Novel Fuzzy Friction Compation Approach to Improve the Performance of a DC Motor Control System.' IEEE Trans. Industrial Electronics., vol. 43, no. 1, pp. 113-120, 1996 https://doi.org/10.1109/41.481415
  5. Witold Pedrycz, 'Fuzzy control and Fuzzy systems', Research studies press LTD., 2nd Edition, pp. 197-199, 1993
  6. 변증남, 퍼지논리제어, 홍릉과학출판사, pp. 175-177, 1997
  7. T. Teramoto, I. Nakamura, H. Watanabe, S. Kojima and T. Toba, 'A high accuracy car level compensation device for hydraulic elevators : Stabilization with estimated acceler ation feed-back,' Proceedings of ELEVCON '96, Elevator Technology 7, pp. 257-266, 1996
  8. T. Matsudo, T. Mine, I. Nakamura, and H. Watanabe, 'Valve Displacement Feedback Control Hydraulic Elevator,' Proceedings of ELEVCON '96, Elevator Technology 7, pp. 287-296, 1996
  9. ALLWEILER사 SM, SN series Hydraulic PUMP catalog, 1998
  10. 한권상, 김병화, 이우철, 장태호, 이건학, 사공석진, 안현식, 김도현, '유압인버터 엘리베이터에서의 극저속 속도제어를 위한 퍼지논리 제어기의 설계,' 대한전자공학회 하계학술대회논문지, 1999
  11. C. CANUDAS, K. J. ASTROM, K. BRAUN, 'Adaptive Friction Compensation in DC_Motor Drives.' IEEE Journal of Robotics and Automation., vol. RA-3, no. 6, pp. 681-685, Dec. 1987
  12. Wei. Li, 'Design of a Hybrid Fuzzy Logic Proportional Plus Conventional Integral-Derivative Controller.' IEEE Trans. Fuzzy Systems, vol. Nov., 1998 https://doi.org/10.1109/91.728430