A Study on Disorientation Issues in the Hypermedia Learning Environments

하이퍼미디어 학습 환경에서 학습 방향 상실(Disorientation)에 대한 연구

  • 김동식 (한양대학교 교육공학과) ;
  • 노관식 (한양대학교 교육공학 연구소) ;
  • 임창현 (한양대학교 교육공학과)
  • Received : 2000.12.04
  • Accepted : 2001.02.26
  • Published : 2001.04.30

Abstract

Although the concern on hypermedia learning environment is increased among educators, disorientation in hypermedia learning space becomes a critical issue for an efficient navigation and learning. In order to overcome the obstacle, the comprehensive approaches such as learner's control, metacognitive support, structuring hypermedia contents, and efficient interface design were addressed.

학습자 중심의 학습환경으로 하이퍼미디어에 대한 많은 관심이 증가하고 있지만 학습자의 방향상실(Disorientation)로 인해 학습자가 적절한 문제 해결을 하지 못하는 문제에 직면하고 있다. 이에 대한 해결책으로서 방향상실에 대한 단편적 접근을 지양하고, 중요한 관련 변인에 대한 종합적 접근 방법으로서 학습자 통제의 문제, 학습자의 메타인지 능력문제, 하이퍼미디어의 구조문제, 인터페이스 설계문제에 관한 종합적 접근방안에 대해 개괄적 논의를 시도하였다.

Keywords