Comparative study on learning models for level-based curriculum - Implementation of Visual Basic repeat statement -

수준별 교육과정을 위한 학습 모형의 비교 - Visual Basic 반복문을 중심으로 -

  • 한일환 (한양대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 안미리 (한양대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 차재혁 (한양대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2000.12.14
  • Accepted : 2001.02.21
  • Published : 2001.04.30

Abstract

In this paper, a highly effective learning model that can be applied to the 7th level-based curriculum, which will begin in high schools in the year 2002, will be proposed. Two learning models that have different perspectives on dividing the students into level groups(diagnostic evaluation model and formative evaluation model) were introduced, and teaching materials for each model were developed. After applying the teaching materials to actual classes, the achievement rate of the students was analyzed. According to the results of this research, the achievement rate of students is affected by the point of time at which they are divided into level groups, and formative evaluation proved to be the superior learning model dividing students into level groups.

본 논문에서는 2002년도부터 고등학교에서 실시되는 제7차 수준별 교육과정에 적용할 수 있는 효율적인 학습모형을 제안 하고자 한다. 학습자들을 수준별로 나누는 시점을 달리하는 두 가지 학습모형(진단평가형, 형성평가형)을 제안한 후 두 모형에 적용할 수 있는 수준별 교재를 만들었다. 그리고 두 가지 학습모형을 작성된 수준별 교재를 이용하여 실제 수업에 적용한 후 학습자들의 학업성취도를 분석하였다. 연구 결과로는 수준별 학습에서 학습자들을 수준별로 나누는 시점에 따라 학업성취도가 달라지며 학업중간에 형성평가를 실시하여 학습집단을 수준별로 나누는 방법이 학업 시작과 동시에 진단평가를 실시한 후 학습집단을 수준별로 나누어 학습하는 방법보다 학업성취도가 유의미하게 높게 나타났다.

Keywords