Development of Quality Assurance Model and Guiding Principles for Effective Cyber Education

가상원격교육체제의 질 관리를 위한 평가모형의 개발

  • 안미리 (한양대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김미량 (성균관대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2000.12.01
  • Accepted : 2001.02.26
  • Published : 2001.04.30

Abstract

Internet accelerates the speed of Information society causing changes the method and purpose of education. The word "life-long learning" is no longer a new tenn for many of the world citizens, and they ask for a system to fulfill their need to learn. Information communication technology enables and provides technical base for such needs. Web based cyber education, especially, is known to be an important and alternative instructional method to mediate learning at a distance. At the present, however, with the breakneck pace of growth and interests on Web-based distance education, there are no guidelines provided to assure the quality. In this study, we have identified guiding principles to design and develop quality assurance model for effective distance education. This is critical, especially in Korea, since 9 distance. education institutions have been accredited to offer degree programs starting 2001 spring semester. Using this model, distance education providers and consumers can develop or select effective on-line courses.

가상공간이 교수-학습 목적의 가능성을 인정받아감에 따라 가상원격교육체제에의 관심이 집중되고 있다. 2001년 3월 학위를 수여하는 원격대학의 정식개교를 앞두고 가상원격의 방법으로 진행되는 교육에 대한 기대가 팽배해 있는가 하면 동시에 그 교육의 질에 대한 우려가 강하게 제기되고 있는 것 또한 사실이다. 이에 본 연구는 교육의 새로운 환경으로 빠르게 성장해가고 있는 가상원격교육체제의 질을 총체적으로 관리, 평가할 수 있는 준거모형을 5개 영역으로 구분하여 개발, 제시해 보았다. 새롭게 부각되고 있는 가상원격교육체제의 질 관리를 위한 평가 준거의 정립은 매우 중요함에도 그 동안 새로운 체제를 평가할 수 있는 통합적 모형이 미비했음을 감안하면 가상원격교육체제의 평가에 이론적 기초가 되는 본 평가모형의 구안은 체제의 총체적 평가 및 질 관리에 유용한 지침을 제공해 줄 것으로 판단된다.

Keywords