The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 4 Issue 2
- /
- Pages.71-83
- /
- 2001
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
An Analysis of Web Courseware Development, Dissemination and Usage Status in Elementary School
웹 코스웨어 개발·보급·활용 실태 및 개선 방안에 관한 연구 - 초등학교 중심으로
- Received : 2001.06.27
- Accepted : 2001.08.28
- Published : 2001.09.30
Abstract
The purpose of this study was to explore the status of development, dissemination, and usage of web courseware for elementary school. Also, this study investigated the problems and improvement strategies. The subjects were 52 researchers from Offices of Education and private companies and 528 teachers and 527 students from elementary schools. Questionnaires were used to collect the data. The study results indicated as follows: First, web courseware are insufficient. It is necessary to provide sufficient budgetary support for development of web courseware. Second, many of web courseware are inconsistent with the curriculum and class environment. To resolve this problem, more teachers should be involved in web courseware development. Third, web courseware usage level was very low because of the lack of information and training. In-service training program should be changed from computer literacy oriented to teaching method with web courseware.
본 연구는 초등학교 교과교육용 웹코스웨어 개발 보급 활용 실태를 분석하고 실태분석을 기초로 웹코스웨어 개발 보급 활용에 관한 문제점 및 발전 방안을 탐구하고자 하였다. 연구 대상자는 웹코스웨어 개발 보급 실태 분석을 위해 시 도 교육청 담당 장학사와 민간업체 개발자 등 52명을 선정하였고 활용 실태 분석을 위해 초등학교 교사 529명과 학생 527명을 선정하였다. 연구 도구는 설문지를 사용하였다. 연구 결과 우선 현재까지 개발된 웹코스웨어는 수량적으로 매우 부족하였다. 웹코스웨어 연구 개발을 위한 적극적인 예산 지원이 필요하며, 특히 민간업체에 대한 제도적 지원을 하여 공공기관과 민간업체간의 균형 있는 개발을 유도해야 한다. 둘째, 개발된 웹코스웨어는 교육과정 및 현장여건과의 연계성이 매우 적었다. 웹코스웨어의 연구 개발과정에 교사의 참여를 더욱 더욱 높여야 한다고 지적되었다. 셋째, 웹코스웨어 활용정도는 미흡했으며 주된 이유는 개발된 자료 홍보 미흡과 교사의 활용 능력 부족이었다. 정보화관련 연수를 하드웨어와 컴퓨터소양 중심에서 교수-학습에 웹코스웨어를 포함한 정보통신기술활용 수업 중심으로 개선하는 것이 필요하다고 지적되었다.
Keywords