The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 4 Issue 2
- /
- Pages.21-29
- /
- 2001
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Design and Implementation of the Web-based Individual Computerized Adaptive Testing System
웹 기반 학습자 개별적응 평가시스템의 개발
- Received : 2001.06.21
- Accepted : 2001.08.17
- Published : 2001.09.30
Abstract
The purpose of this study is to design and implementation of the Web-based Individual Computerized Adaptive Testing(CAT) system. The Web-based Individual CAT is a kind of test system to present a set of the problems divided into basic level, intermediate level and advanced level according to the saved results after doing a diagnostic test related to each unit. The diagnostic test is done to pull out the necessary items which learners have to study. The strong points of the web-based computerized adaptive testing system are to reduce the problems of distributed teachers and to have the effect of individual learning by using this system.
본 연구는 2단계 학습자 개별 적응 평가시스템을 설계하고 구현한 것이다. 2단계 학습자 개별 적응 평가시스템이란 학습자의 학습 상태에 따라 필요한 문제지를 추출하여 동적으로 제공할 수 있도록 단원별 진단평가를 시행하고 학습된 결과를 저장하였다가 그 결과에 따라 기본, 보통, 심화 문제지군(群)을 구성하여 제공하는 단계형 학습자 개별적응 평가(CAT)를 설계하여 구현한 평가 시스템을 말한다. 본 학습자 개별 적응 평가시스템은 웹을 기반으로 하였으므로 지역적으로 흩어져 있는 교사들이 공동으로 문항을 제작함으로써 문항제작에 필요한 노력을 줄일 수 있고 학습자는 이를 이용해 개별학습의 효과를 얻을 수 있다.
Keywords