A Study on the Determination of Suitable Specific Charge in Tunnel Blasting Design

터널발파설계에서 적정장약량산정에 관한 연구

  • 정동호 ((주)유신코퍼레이션 터널부) ;
  • 김선홍 ((주)유신코퍼레이션 터널부) ;
  • 배효진 ((주)선산토건 기술개발부) ;
  • 석진호 ((주)유신코퍼레이션 터널부) ;
  • 추용범 ((주)유신코퍼레이션 터널부)
  • Published : 2001.03.27

Abstract

Till now a lot of studies has been performed to increase the efficiency of tunnel blasting. Nevertheless there are still uncertainties of input parameter to determine the specific charge. In order to solve this problem, the rock types and the charges of 17 road tunnel sites were analyzed. As a result of these analyses an empirical formula depending on rock type and charge was developed. Through this formula rational tunnel blasting will be designed by quantitative method rather than by assumption.

터널발파의 효율성을 높이기 위하여 지금까지 많은 연구가 이루어져 왔다. 그러나 막상 터널발파 설계에 적용할 가장 기본이 되는 단위체적당 폭약량을 정량적으로 산정하기에는 아직 입력변수 선정이 모호하여 어려운 실정이다. 이와 같은 근본적인 문제점을 해결하기 위해 17개소의 도로터널 현장에서 암종 및 굴착패턴별 사용된 폭약량을 조사 분석하여 암종과 암반등급을 감안한 관계식을 도출하였다. 이 관계식으로 가정보다는 현장 실용성을 내포한 정량적인 터널발파 설계가 이루어 질 수 있을 것이다.

Keywords